13 September 2018

MEMORIES INDAH BILA BERKUMPUL ADIKBERADIK DIJOHOR 09/09/2018

09/09/2018- Satu tarikh yang mukin tak dapat dilupakan...Satu kenangan satu memories yang indah dalam kelurga kakina sebelah mak johor...iaitu belah kakina sendiri...

Tarikh ni memang dipilih boz secara kebetulan cuti besday Agong  juga Awal Muharam.....Tarikah keramat perjumpaan adikberadik seramai 9 orang ...cucu-cucu HAJAH KENTON bte SADIRON di Lorong Tawakal, Batu pahat, Johor..

Kami berkumpul start dari 08/9 lagi...semua adik beradik pasangan balik kerumah mak...
Tujuan kami adalah untuk berkumpul ...reramai...allhmdulillah adikberadik semua balik..mak pon gembira cuma ada setengah cucu tak dapat hadir disebabkan bertugas...

Sebenarnya bukan mudah nak kumpul semua...sebab masing2 ada kerja...dan duduk jauh...
Allhmdulillah dipermudahkan..niat kami adikberadik nak berkumpul akhirnya tercapai walaupon perncangan tu dah dua bulan...allah maha mengetahui ..niat murni mak nak anak2 berkumpul tercapai juga...

Mak planning nak buat nasi ambeng untuk tetamu...allhmdulillah terlaksana hajat mak...
kami  masak sesama dan hidangkan bersama..Dari pukul 5.00am ...siap semua nya hinggalah pukul 9.00am..tetamu hadir...semangat gotongroyong adikberadik tu buat ia lebih mudah dilaksanakan...




nasi ambeng

Nasi Ambeng - Johor 


Menu utama adalah #NASI AMBENG ...nasi dibawah atas dipenuhi laukpauk...memang sedap ..sekali ..

Bila makan nasi ni teringat masa zaman kanak2 remaja dahulu duduk dikampung...
Sanggup tunggu abah balik daripada kenduri doa selamat ..nak makan nasi ambeng...tak kira lah dah larut malam ke tidak pasti tunggu...

Kali ni mak buat nasi ambeng berlaukkan ayam kicap, sayur goreng , sambal goreng , mee goreng..ikan masin..serunding...

Tak ketinggalan kuih muih juga..pelbagai kuihmuih ada ...dan dua jenis air dihidangkan...

Kalau nak tau peperation ni kami buat dari hari sabtu lagi..hingga lah malam minggu....
Yang prepared bahan girl2 semua...tetapi time masak...bapak2 pulak ..bangun seawal pagi..terus masak lauk pauk dibantu para isteri didapur...

Pukul 9.00am mula jemputan datang....all siap ..sudah ketika itu...



Lauk Pauk - AYAM KICAP, SAMBAL GORENG , MEE GORENG , SAYUR GORENG



SERUNDING KELAPA , IKAN BULU AYAM / IKAN MASIH



Hidangan siap di hidangkan untuk tetamu



Air Milo + Air Sirap



Kuih Kaswi gula merah + Kaswi pandan



Kuih coklat lapis chess + Kuih Bingka Ubi + Kek Sarang semut + Kek Pisang




Lepat Cendol + karipap + Kek Pisang 




Bukan itu saja...mak sediakan kan juga bekalan seperti kuih air kotak dan beberapa makanan didalam beg #goodies beg...

Niat mak nak bagi jiran2 tercapai...ramai yang datang...kami pon tak sangka sebab ketika itu adalah hujan lebat...allhmdulillah semuanya dipermudahkan....



Bungkusan untuk para tamu




Selesai majlis kenduri doa selamat...kami makan makan dengan adik beradik pulak...

Mak mulakan dengan menyuap anak-anak mak semua termasuklah menantu, cucu mak ...
Dari yang sulung hingga lah semua anak mak yang ada...

Sulung - abang long ( Shamsuddin )
Kedua - Kak ngah ( Hashimah )
Ketiga - Kak uda ( Saaimah )
Keempat - Kak andak ( Normah )
Kelima - Kak itam ( Noriaini )
Keenam - Uteh ( saya -sarinah )
Ketujuh - Anjang  ( Samsul )
Kelapan - ALANG ( Arwah - Hishamuddin )
Kesembilan - CIK (Roszana )
Kesepuluh - Ucu ( Samsuri )

Kesemua adik beradik kakina dah berrumah tangga dan ada anak ...ada yang dah bercucu juga..bermakna mak dah jadi buyut..dan ada cicit...Masing2 bekerja...ada juga yang berbusiness sendiri...Kalau di ikutkan lagi ramai ahli kelurga mak..cucu2 mak ada yang tak dapat balik sebab bekerja...

KETIKA ni lah masing2 air hujan turun dari mata masing2...sedih pilu gembira..pon ada...
Rindu dengan suapan dari mak tersayang...



Abang Sulung - Shamsuddin bin Haji Hashim



Adik ke 7 - Samsul bin Haji Hashim



Adik Bungsu - Samsuri Bin Haji Hashim
















Selesai majlis mak suap semua anak2 dan cucu juga menantu...
Kami buat hidangan nasi ambeng dan makan beramai-ramai adikberadik dan kakipar...

Memang seronok ...memang best..rasa keharmonian bila berkumpul...sedap tak terkata...gaul nasi dan lauk bersama...dan makan sesama...sedapppnya...

nasi ambeng









Kak ngah , kak Ipar sulung , Kak uda



Kak itam  dan Kakngah



Kak uda dan Kak andak


Siap makan kami kemas sesama pulak...yang lelaki basuh pinggan yang girl2 kemas rumah bersama cucu2 yang lain...

Allhmdulillah majlis doa selamat juga kesyukuran yang dirancang berjalan lancar...mak pon gembira kerana anak2 cucu balik ...

Berkumpul beramai2 bukan mudah ...masing kerja...Bila ada masa hargai lah sebaiknya...

Terimakasih pada semua yang hadir...

In sha allah kita buat lagi macam ni satu hari nanti...in sha allah...

#memories kelurga Hajah Kenton juga Haji Hashim YANG TAK MUKIN dilupakan...

4 September 2018

CARA TERBAIK MENGELAKAN KEJANG KAKI KETIKA KEHAMILAN ( Pengedar Batu Caves 2018 )

Hai ...semua...
Mengalami kaki kejang / simpul biawak / tarik mengkarung...memang menyeksakan kan...
Hanya yang pernah mengalaminya akan tahu betpa sakitnya ketika itu ..Silap haribulan yang disebelah pon kena kan....

Ni bukan auta tapi fakta...sebab kakina pon pernah mengalaminya dahulu ketika dalam proses kehamilan ...

Bayangkan lah time tidur tiba2 kekejangan kaki...macam ditarik urat tu...menangis lah apa lagi...pegang lah orang sebelah dan mintak urut....SAKIT yang amat...sakit....rasa nak cabut je kaki ni...Normaly ni berlaku bila usia kehamilan dah masuk 5 bulan keatas...maka fasa tu akan bermula...

Tahu tak mengapa ia boleh berlaku hanya pada wanita saja...malah ketika kehamilan pulak tu...


cara mengelakkan kejang kaki


Mari kita tengok - 

PUNCA-PUNCA MENGAPA BOLEH TERJADINYA KAKI CRAMP/KEJANG OTOT.SIMPUL BIAWAK ATAU TARIK MENGKARUNG...macam2 nama kan...kita panggil...

1. Kemungkinan KALSIUM DAN MAGNESIUM yang ada pada IBU tidak mengcukupi..Ini kerana ibu yang hamil amat memerlukan kalsium yang banyak ..bukan saja untuk ibu , bayi juga memerlukan kalsium untuk pembentukan tubuhnya...Bayi kena cukup kalsium...bila ibu tak dapat membekalkan kalsium yang cukup bagaimana bayi nak dapat kalsium kan...Kalsium dari tubuh ibu tu lah diperlukan yang mana ia didapati daripada makanan yang ibu makan...

2. RAHIM SEMAKIN MEMBESAR dimana Uterus yang semakin membesar memberi tekanan pada saraf dibahagian kaki itu yang menjadikan mudahnya kena kejang otot / simpul biawak


3. TERLEBIHnya FOSFORUS - yang mana kita ketahui FOSFORUS terdapat didalam daging yang telah diproses, minuman bergas dan makanan ringan...kemunkin ibu2 hamil suka minum sebab teringin atau dah menjadi makanan sampingan bila lapar...beringatlah ...ya

4. IBU HAMIL MUDAH RASA LETIH Sebab bila OTOT keletihan ia amat menyusahkan...Ibu hamil tidak boleh terlalu lama berdiri atau berjalan kerana ia sangat membebankan kaki didalam pergerakkan...Berat ibu yang bertambah juga amat membebankan kepada otot kaki..ia punca sebab ibu2 hamil mudah kena serangan kaki cramp atau simpul biawak diwaktu malam...Ia semakin teruk bila berlakunya cuaca sejuk ketika itu...berhati-hati lah ya...






ANDAINYA berlaku CRAMP KAKI ...
APA yang biasa anda buat ketika itu ya...jom kita kenalinya

* Ibu diharuskan cuba menegakkan kaki...Minta lah belas kasihan pada suami untuk berdiri...buat secara perlahan jangan memaksa..Memang ya amat sakit...tapi lama kelamaan akan hilang kejang tu nanti...sabar ya...

* Ibu kena berjalan secara perlahan-lahan untuk menghilangkan cramp kaki tu...buat slow-slow

* Minta suami sapu ditempat kejang tu dengan minyak panas...kalau suami bekerja ketika tu lebih baik stanby minyak panas tepi katil or bantal sewaktu...

* Mandi lah dengan air suam .lagi best terus tuam dengan air panas...



ADA TAK CARA BAGI MENGELAKKAN dan MENGATASI KAKI CRAMP KETIKA HAMIL..
Ada sebenarnya...gini...

1.Minum air banyak supaya tubuh tidak sentiasa kekeringan atau terhidrat

2. Gunakan kasut yang sesuai dengan ibu hamil kerana bila tinggi kaki akan terasa amat membebankan otot-otot kaki.

3. Mandi lah dengan air suam sekiranya nak mandi malam bagi merehatkan otot-otot anda

4. Sebelum tidur SAPU lah dengan Minyak panas dibetis kaki...agar tidur lebih lena...

5. Ibu hamil boleh juga mengamalkan YOGA kerana ia dapat membantu mengatasi masalah kaki kejang ketika kehamilan

6. Ibu-ibu hamil amalkan lah kalsium yang mencukupi ..dimana badan kita ni memerlukan sebanyak 1000mg kalsium iaitu bersamaan dengan 3 gelas susu dalam ukuran 8oz. 
Ada ibu yang menyusukan ia memerlukan lebih daripada itu iaitu sebanyak 1200mg hingga 1400mg kalsium didalam sehari kerana ia berkongsi dengan bayi.

Ada kajian mengatakan bahawa mengambil kalsium melalui supplement adalah yang terbaik dan mudah cepat serap berbanding kalsium yang diminum...

Spertimana kita tahu bukan semua ibu2 suka minum susu ketika kehamilan kan...jadi alternative yang terbaik adalah dengan mengamalkan OSTEMATRIK shaklee..



ostematrik


KALSIUM YANG TERBAIK untuk diamalkan ..OSTEMATRIK...

Ostematrix merupakan kalsium magnesium yang lengkap dengan vitamin D. Berikut disenaraikan secara ringkas keistimewaan ostematrix berbanding dengan kalsium lain di pasaran:


* Mengandungi Kalsium, Magnesium, Fosforus, Vitamin D,Zinc, Kuprum, dan boron.

* Semua nutrien di atas diperlukan dalam 1 tablet kalsium bagi memastikan penyerapannya 99% dalam badan kita dan megelak terjadinya endapan sesetengah mineral.

* Mengandungi Vitamin D  dan Magnesium untuk membantu kalsium diserap ke seluruh fungsi badan. Kalsium memerlukan magnesium untuk diserap oleh tubuh. Tanpanya, kalsium yang diambil hanya sia-sia tanpa sebarang penyerapan optima.

* Gabungan nutrisi ini juga membantu kalsium untuk membina ketumpatan tulang yang kuat dan mengurangkan risiko osteoporosis.

* Kombinasi  kalsium karbonat dan sitrat menjadikannya sesuai diambil semasa perut kosong ataupun selepas makan.

ostematrik info

Antara manfaat Ostematrix

* Membantu didalam pembentukan tulang juga gigi yang sihat

* Mengelakkan penyakit teput tulang - OSTEOPOROSIS

* Memulikan kekejangan , kebas-kebas , sakit tulang belakang dan simpul biawak / tarik mengkarung pada ibu-ibu hamil

* Meringankan stress

* Menggelakkan gejalan mudah meradang juga murung

* Menstabilkan tekanan darah bagi memastikan tekanan darah berada didalam keadaan normal

* Meringankan sakit ketika haid - dimana kelancaran saraf dan pengecutan otot memerlukan kalsium yang mencukupi. Dengan kalsium yang cukup , kita tak mudah kena senggugut

* Membantu kekal bertenaga dan bersemangat walauopon dengan urusan seharian pada mereka yang bekerja

* Mengurangkan sakit tumit kaki, lutut dan sendi...

* Membantu masalah gastrik

* Membantu dalam pengurusan badan

* Mengurangkan gejala sembelit


Sekiranya berminat untuk mendapatkan  OSTEMATRIK / KALSIUM SHAKLEE  ini boleh hubungi saya:

1) Dengan segera melalui WhatsApp

2) Membuat pembelian sendiri menggunakan online transfer ataupun kad kredit dengan klik icon di bawah ini.




Pengedar :- Selayang, Batu caves , Gombak , Taman selayang , Taman seri Gombak , Greenwood,Hospital Selayang ,Kampung Nakhoda , Kampung Laksamana , Taman Koperasi Polis,Balai Polis Bukit Idaman, Taman Jasa Utama , Bandar Baru Selayang...dan lain2 lagi
penghantaran POS dimerata tempat...