Wednesday, June 28, 2017

POPIAH GULUNG INTI IKAN BILIS DARI DAPUR KAKINA

Hai kakak-kakak , adik-adik sayang semua
Dah habis beraya ke ?
Selamat hari raya dari kakina juga kelurga...
Terasa nak cuba tak resipi paling mudah dari kakina...mudah je tau..siapa saja boleh buat ni....

Nak tau ke? jom lah layan jap resipi ni sebenarnya dari makmertua kakina...sekarang dah jadi fervet anak-anak pulak..kalau dulu makmertua rajin buat ketika sihat...ketika nak raya...sekarang kakina sendiri buat...untuk anak-anak..Anak-anak pon rajin menolong .tu yang bestnya...

Jom jom tengok resipi .mudah ni..POPIAH GULUNG INTI IKAN BILIS...




RESIPI - 
POPIAH GULUNG BERINTI IKAN BILIS dari DAPUR KECIL KAKINA

Bahan-bahannya :-

Ikan bilis  ( 1/2 kg )
Cili kering ( 10 batang )
Bawang goreng ( beli yg readymate je  - dalam 3 ringgit )
Gula Pasir ( kisar halus )
Kulit Popiah ( potong 4 or 6 )
Kuning Telor ( untuk lekatkannya )

Cara-caranya :-

Ikan bilis di goreng ..
Cili kering goreng...

ikaln bilis yang dah di goreng ,cili juga...bawang goreng , gula pasir ...( semua ni dikisar halus ya )
lepas tu campurkan jadi satu ..dan gaul....dah siap...
Kulit popiah tu potong lah 4-6 ..agak-agaklah ya jangan kecik sangat , karang nagis nak gulung...nya
Taruklah inti ni di bucu..kulit....dan sapukan kuning telur...serta gulung..
Dah siap gulung boleh goreng hingga keemasan....
Dah siap...mudah je kan





Ni dia ...dah siap gulung...yang atas tu tau...yang bawah tu popiah nestum ....

Mudah je kan....cepat pulak tu..cuma letih sikit lah ya nak gulung boz comel2..kuit muit tu..nak sedap kena lah rajin kn...CUBA lah ya...biasa kita makan inti serunding daging...or kacang tanah kan...kali ni mai try inti ikan bilis pulak...TERBAIK!!!!!!

SELAMAT MENCUBA ..ya....rajin-rajin kan lah tangan tu....membuat...

Dah cuba ...dah tau...xpe....kakina nak share je...resipi makmertuaku...
Resipi kuih popiah yang digemari oleh anak2...


Tuesday, June 27, 2017

TESTIMONY: BACAAN GULA TURUN DENGAN VIVIX

Testimony ..
Yang benar-benar berlaku pada seorang pesakit kencing manis...
MAKCIK JAH mengalami kencing manis yang agak tinggi...diaman bacaan gula dalam darah adalah 18 tau...bukan 1 atau 8 ya...

Makcik jah sebenarnya dah lama juga lah menghidap kencing manis...Beliau kerap membuat pemerikasaan di hospital...Tetapi bacaan gula dalam darah tidak juga turun...makcik jah masih kekal mengamalkan ubat-uabtan hospital hingga sekarang...Beliau tak pernah miss makan....

Pada satu hari makcik jah menelephone kakina tnyer ada tak cara untuk turunkan paras gula dalam darah selain makan ubat hosiptal...Kasihan dengar..ceritanya...yang letih, mudah penat...selera makan berkurangan..

Kakina cadangan makcik jah , try minum dan amalkan VIVIX sehari satu sudu ..setiap malam....Allhmdulillah makcik jah bersetuju dan beli...vivix untuk kesihatan beliau..Beliau ikut cara yang kakina syorkan tu....Allhmdulillah dalam amalkan yang terbaik teratur ...akhirnya bila membuat pemeriksaan bacaan gula dalam darah makcik jah yang dulunya 18 dah turun kepada 8.2 saja....

Gembira bukan main call kakina masa tu....Makcik jah ucapkan terimakasih pada kakina ..kerana memperkenalkan vivix padanya...dan makcik kata ..dia semakin sihat, makan pon mula berselera...je...syukur pada allah masih memberikan peluang pada makcik untuk sihat semula.....Yang penting kita berusaha juga ikhtiar untuk sihat...itu yang terbaik....

Makcik jah ada kata juga ..ubat-uabt hospital memang tak tinggal....cuma makcik cakap bila malam sebelum tidur memang dia akan minum VIVIX....

Bijak makcik jah membuat keputusan ..untuk lebih sihat dengan memilih VIVIX...





MENGAPA VIVIX DISUKAI RAMAI...
Mari kakina explint sikit mengenai VIVIX ni...

VIVIX bertidak membaiki DNA dan menggantikan sel-sel yang rosak akibat daripada kencing manis .

ANGGUR MUSCADINE yang terkandung dalam VIVIX bertindak menurunkan paras gula dalam darah hanya satu malam dan satu sudu teh saja, secara semulajadi tau..

VIVIX berkssan kerana kepantasannya bagi menurunkan paras gula dalam darah tanpa bahan terlarang ya...

RESEVERATROL yang ada mengaktigkan protein yang membantu kawal gula dan fungsi insulin.

VIVIX da 4 bahan yang terbaik..selain ANNGUR MUSCADINE, LOBAK UNGGU , ELDEBERI EROPAH juga POLYGONUM CUSPIDATUM...Ini semua bahan-bahan yang terbaik dan mahal juga payah nak didapati..sebab itu VIVIX mahal ..harga dan mahal khsiatnya...



Anda tak tau bagaimana nak dapatkannya...
Jangan risau .pening-pening....Kakina boleh explint untuk anda ya sayang....
Mudah saja...Anda boleh beli 1 botol jika ingin mencuba....Untuk penjimatan anda boleh gak beli 2 botol terus ...Ini kerana anda akan layak terus mendapat keahlian secara PERCUMA...tau...
Anda mendapat FREE POSTAGE...juga layak mendapat CASH BONUS next month ..daripada shaklee. Bila sudah menjadi ahli anda boleh beli dengan harga ahli ...Oleh itu anda boleh jimat dalam 15-20% DARI harga sebenar....TAK RUGI tau...mlah menguntungkan...

Jom dapatkannya....VIVIX terbaik untuk anda....
Anda boleh hubungi kakina ditalian :- 017 2785151 atau boleh saja tekan link dibawah ..ya



#PengedarShakleeBatucaveSelayanGombak#Penghantranposdimanasaja
#CodkawasanyangberdekatanBatucaveSelayanGombak
#jomsihatbersamashaklees
#vivixviral
#StarGazerBlog






Disclaimer :
These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration.
This product is not intended to diagnose, treat,cure or prevent any disease.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

*Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis,merawat,menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.


Monday, June 26, 2017

CORETAN PAGI RAYA - 2017 DI RUMAH IBUMERTUAKU,SABAKBERNAM

SELAMAT HARIRAYA AIDILFITRI dari kakina dan kelurga...

Semepna hari raya ni kami seklurga memohon sepuluh jari memohon ampun dan maaf kiranya kami semua ada tersilap bahasa tersilap kata kepada sahabt-sahabt juga kenalan semua...

Biasa lah setiap tahun kakina dan kelurga akan berhariraya dahulu dirumah ibumertua iaitu disabak bernam, selangor.

Kali ni tema kami seklurga ada biru lembut like kehijauan juga....Sebenarnya tak rancang pon warna ni...last minit main beli je..redah je....kebtulan pulak baju suami dan anak lelaki sama colour dengan warna baju kakina...TERKEJUT juga aaaa...



Ini lah kelurga kakina....berlima semuanya...Ni dihari raya pertama selepas sembahyang hari raya sebelum kami bergerak kerumah saudaramara belah suami....sementara menunggu adik beradik suami yang lain juga anak-anak buah yang lain...pe lagi berselfi lah sekejap sebagai kenangan....




Pakwe kakina...dia lah peneman kakina kemana saja...sehidup semati dengannya...kami dah berkahwin selama 23 tahun lamanya....seorang yang pendiam ..tapi jangan kata diam...JAGA2 bila meletop...parah nanti....Baik dan bertimbang rasa....the best for kakina...I LOVE U SAYANG...sory lah pakwe kakina ni memang payah nak senyum...tapi kalau dah buat lawak...memang terbaik...rajin melayan karenah anak-anak buah....Pandai masak tu yang best....





Ni hero kakina ,,,si sulung , suami, si tengah....AYAH tengah dah kecik ...nampaknya...tenggelam dengan bujang2 kakina...bertuah ni sedang membesar....si sulung dah pon berumur 23 tahun manakala si tengah umur 21 tahun...mana lah ayahnya tak kecik kan....




Ni pula kakina dengan 3 orang anak bertuah kakina....MAMA pon dah kecik kan jadinya....Seronok bila tengok anak-anak happy....I love u all sayang mama...















Kelurga tetap menjadi keutamaan kakina...anak-anak adalah segalanya...dalam hidup kakina dan suami...Seharian beraya di kampung ibumertua...seronok gak walapon penat...

Selamat hariraya dari kami seklurga .Kita jumpa lagi tahun depan ya...
In sha allah....

Sekian ...dari kami ..
Coretn dipagi raya...tahun 2017

Sunday, June 25, 2017

TIPS PALING MUDAH MENGAWAL DIABETES ATAU KENCING MANIS

Diabetes sepertimana kita tahu nama yang lain adalah KENCING MANIS. Penyakit ni memang terkenal di merata tempat bukan saja di Malaysia. Dari segi pemilihan makanan adalah sangat penting untuk mengelakkan seseorang itu dari mendapat penyakit KENCING MANIS. Untuk pengetahuan semua dengan ada nya kandungan gula yang tinggi dalam darah berpunca adalah berpunca daripada makanan yang kita ambil. Lebih tinggi kandungan gula dalam makanan, maka semakin tinggi lah risiko nya seseorang itu mendapat kencing manis. 



DISINI KAKINA NAK SHARE BEBERAPA TIPS PALING MUDAH UNTUK MENGAWAL DIABETES ATAU KENCING MANIS.

1/ Mengawal cara pemakanan seharian anda .
2/ Senaman 
3/ Jaga berat badan
4/ Pemeriksaan pada diri sendiri
5/ Amalkan pemakanan tambahan 


Mengapa kakina lebih mencadangkan  kepada anda agar mengamalkan makanan tambahan untuk mengawal kencing manis...
Tentu ada sebabkan...supplement yang kakina cadangan ni untuk anda...
Kita baca sendiri khsiatnya ...


A. ESP - Membantu mengekalkan paras gula yang normal dalam darah dan pembaikan luka, membantu psakit agat tidak mudah terasa lapar disamping ia jua memberikan tenaga yang cukup.Ini kerana ESP adalah Indeks Glisemik yang rendah sesuai untuk mereka yang mengalami kencing manis.

B. B-COMPLEX - Menukarkan gula kepada tenaga, membantu bagi mengurangkan rasa kebas dan kesengalan yang mana disebabkan kerosakkan pada saraf serta menghilangkan rasa letih serta lesu.

C. GLA COMPLEX - Dapat memberikan kesan positive untuk diabetic neuropathy , menghalang komplikasi kencing manis. Selain tu GLA COMPLEX juga bantu penghasilan hormon insulin yang kritikal.

D. ALFALFA COMPLEX - Membantu mengawal dalam kestabilan gula dalam darah seseorang.. juga membantu dalam membuangkan toksin .Alfalfa ni adalah raja tumbuhan yang banyak mineral lain yang penting dan membantu detox.

E. VITAMIN C - Mengukuhkan kapilari dan salur darah juga mempercepatkan proses penyembuhan luka jika ada berlaku pada sesorang.





 Selain tu adalah TONIC SUPER - VIVIX yang sangat kaya dengan resveratrol .Resveratrol ini adalah tumbuhan POLIFENOL yang memang kaya anti oksidan. DImana menurut kajian resveratrol menurunkan rintangan terhadap insulin...

Vivix juga terdiri daripada 4 bahan yang semulajadi selamat dan berkesan iaitu ANGGUR MUSCDINE, LOBAK UNGGU, ELDERBERI EROPAH , POLYGONUM CUSPIDATUM.

Disini mai tengok apa kata2 mereka yng mengamalkn vivix sebagai jalan altrnatve untuk segatvselain mngamalkn ubat2 dari hospital...


Testmony 1



Testiminy 2 




Bagaimana nak dapatknnya ya...
Mudah sja..anda bolehwssp.kakina ya..

Anda boleh mmbeli 2 botol jika ingin penjimatan kerana anda bila beli 2 botol andamendapat terus keahlian juga free postage.. 
Jangn.risau anda pon boleh beli 1 botol jua..jika ingin mencuba...

Harga seboto rm 475.00 
Setiap hari anda cuma perlu minum 1 sudu teh saja.mudah kn...

Jom sayangi lh diri anda...jga kesihatan anda...



#PengedarShakleeBatucaveSelayanGombak
#Penghantranposdimanasaja
#CodkawasanyangberdekatanBatucaveSelayanGombak
#jomsihatbersamashaklees
#vivixviral
#StarGazerBlog





Disclaimer :
These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration.
This product is not intended to diagnose, treat,cure or prevent any disease.


*Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis,merawat,menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.