13 April 2017

10 FAKTOR PENYEBAB BERLAKUNYA KENCING MANIS

Sepertimana kita tahu sekarang ni , ramai yang sudah sedia mengetahui tentang penyakit kencing manis kan..Tak kira dimana dibandar dikampung-kampung , kalau sebut je penyakit manis pasti ramai yang angguk kepala tahu... Penyakit kencing manis ni macam seolah-olah tidak di ambil pusing oelh segelintir masyarakat sekarang...

Kalau nak tahu sebenarnya penyakit kencing manis ni adalah IBU penyakit...dari kencing manis boleh terjadinya Masalah buah pinggang , Darah tinggi , Jantung, Stroke juga Mengalami Kehilangan penglihatan.




Anda pasti ke dah tahu pasai penyebab kencing manis ni ? Kalau lum boleh je kakina terang kan lagi , dimana kencing manis ni adalah merupakan gangguan metabolisme karbihidarat , lemak dan protein akibat kekurangan hormon insulin sehingga menyebabkan kadar gula dalam darah menjadi lebih meningkat, Sepatutnya insulin adalah hormon yang dilepaskan oleh pankreas dan ia bertanggungjawab dalam mempertahankan kadar gula darah yang lebih normal.

Dalam bidang perubatan yang telah menbuat kajian bahwa terjadinya penyakit kencing manis ni disebabkan oleh beberapa faktor. Sekiranya anda sebagai pesakit kencing manis dapat mengawal faktor-faktor yang ada , maka dengan itu secara langsung nya anda dapat mengawal kadar gula dalam darah dengan lebih baik...kesihatan anda pon baik sekali...


Mari kita tengok apa FAKTOR-FAKTOR PENYEBAB KENCING MANIS.

Ada lebih kurang 10 FAKTOR yang perlu anda ketahui...sila baca dan fahami jika anda ingin sihat...

1. GAYA HIDUP SEKARANG YANG MEMBERIKAN SITUASI STRESS



Anda munkin berada didalam keadaan stress...tak kira masa dan waktu....Ini mukin disebabkan dalam tekanan kerja , kewangan .Biasa nya bila seseorang berada didalam keadaan stress mereka lebih cendrung mengambil makanan yang manis-manis dan berlemak tinggi. Apabila anda mengambil 2 jenis makanan tersebut apa akan jadi sebenarnya ? 

Anda percaya ke makanan begini dapat menghilang strees anda ...ohhhh no...sebenarnya tidak ya..malah bertambah lagi lemak dibadan juga kadar gula dalam darah bertambah tinggi...Bila terjadinya begini boleh menjadikan pretasi inuslin untuk berkerja lagi bertambah sukar. oleh itu elakkan daripada berlaku nya stress....


2. BERAT BADAN YANG MELEBIHI NORMAL , TERLALU GEMUK..




Seandainya lah berat anda melebihi, jaga lah berat badan anda supaya ia lebih ideal.Seimbang dengan ketinggian anda...bak kata BMI tu betol....Ini disebabkan oleh badan kita menyimpan karbohidrat dan lemak yang lebih banyak. 

Dengan itu pengeluaran insulin dalam badan tidak sebaik dengan sebanyak zat makanan yang seharusnya disimpan dalam tubuh kita



3. KURANG MELAKUKAN AKTIVITI BERIDAH or BERSENAM




Bersenam ...kan bagus kan.betol tak...Kita semua memang sedia tahu kan bersenam adalah aktvivit yang terbaik untuk menjaga kesihatan kita .

Apa kaitannya dengan penyakit kencing manis ni ya ? begini mai kakina share sikit ya...sebenarnya bila kita bersenam dapat meningkatkan lagi sensitivitas insulin . Selain itu juga penkaji di CHina mengatakan bhawa orang yang bersenam akan dapat mengurangi risiko dalam mendapat penyakit kencing manis hingga ke 46 peratus..Ini bereti kalau kita yang kurang bersenam lebih terdedah kepada penyakit kencing manis.

Sekarang anda faham kan..betapa pentingnya bersenam dalam hidup..tak lama ..sekejap pon jadilah..Seandainya anda memang tak suka bersenam...jom kita buat demi kesihatan kita...


4. MENGALAMI KENCING MANIS KETIKA HAMIL




Penyakit kencing manis bukan saja menyerang orang normal...Jangan ingat tak menyerang orang yang sedang hamil ya....Sebenarnya kan ibu-ibu yang hamil pon ada di serang kencing manis tetapi ia berlainan dengan ornag yang normal..Timbul nya kencing manis ni secara tidak tetap...ya

Ok kakina terangkan sedikit pada anda ...kencing manis yang macam mana menyerang ibu-ibu hamil ni...Senang nak kabo lah namanya adalah kencing manis semasa mengandung ..Biasanya kencing manis ni akan hilang bila dah membuat kelahiran bayi nanti. Ibu yang mengalami kencing manis tidak tetap ni biasanya akan bebas daripada kencing manis...Tetapi ingat ya bukan semua bebas,,,ada juga bertambah seriuos tau selepas kelahiran baby.

Bila anda mengalami kencing manis tidak tetap ni , elok lah jaga pemakanan anda...jangan melampau lampau ya..ingat doct berpesan..makan berhenti sebeblum kenyang...jangan ikut hati karang binasa.


5. SYSTEM PEMAKANAN HARIAN TIDAK NORMAL atau POLA MAKANAN 





Boleh kakina tahu, bagaimana system pemakan anda sekarang ya ? Dah sesuaikan dengan kedaaan yang berpenyakit kencing manis ? Tentu hebat kan nak melawan nafsu makan yang tinggi. Jangan ikut hati melanyak begitu saja...KFC, BURGER, DONAT....pastikan anda beli yang ORI ya..'

Memang payah kan nak melawan nafsu yang suka makan .Sebab kalau dah suka makan makanan yang manis berlemak...nak stop memang sukar...Oleh itu pandai-pandailah jaga dan sukat ya...



6. BERUMUR LEBIH DARIPADA 40 TAHUN

Hari hari menghitung umur, tengok kuat lagi kah daku...semakin hari semakin tua lah ya...
Bila dah berumur 40 tahun keatas tu macam-macam penyakit yang datang..Ini disebabkan fungsi-fungsi organ dalam tubuh yang mengalami penurunan dalam bekerja..Sehingga tidak dapat bekerja secara optimal untuk kesihatan tubuh badan seseorang yang berumur 40 an.

Jika kita bayangkan , tubuh manusia ni macam mesin  terus bekerja yang mana mukin satu hari akan rosak juga kan..Kita jangan sama kan mesin dengan tubuh...mesin kalau rosak pada tahap yang teruk memang tak boleh repair...tetapi tubuh manusia jika kita jaga dari awal maka organ tubuh kita akan lebih tahan lama.


7. KETURUNAN dari ahli kelurga yang menghidap kencing manis

Jika anda memiliki ahli kelurga memang ada kencing manis, secara tidak langsung kemunkin besar anda akan juga akan diserang penyakit kencing manis. Penyakit kencing manis terjadi kerana keturunan kelurga..seandainya ada kelurga yang menghidap kencing manis, anda yang belum tu...jaga lah kesihatan..

JAGA pola makanan anda, gaya hidup yang sihat...


8. KELAHIRAN BAYI lebih BERAT  - 4000 grm

Anda pernah mengalaminya ? dimana bayi berat 4000gm  .Ini bermakna berat baby terlalu berat lebih daripada biasa. Kemunkinan anda juga  berisiko menghidap kencing manis. 

Pada masa kehamilan, kelebihan gula dalam darah dipam ke janin melalui uterus . Hal begini menyebabkan bayi anda memperolehi pengambilan yang berlebih, sehingga melibatkan bayi juga terkena kencing manis.

Ini kerana paras gula dalam darah ibu yang berlebihan semasa hamil..telah dipindahkan kepada bayi...Oleh itu ibu-ibu yang hamil jaga pemakanan anda...amalkan gaya hidup yang sihat.



9. PERANGAI MEROKOK dan MINUM ALKOHOL



Memang tidak dinafikan...sifat ini harus di hidar terutama pemuda-pemuda sekarang yang mudah terjebak.. Mereka yang menjadikan kebiasaaan perkara ni akan lebih berisiko yan glebih tinggi untuk terkena penyakit kencing manis. Ini kerana merokok dan mengamalkan minum arak dapat menganggu metabolisme dalam tubuh badan, termasuk lah proses kerja insulin dalam menstabilkan kadar gula dalam darah 

..kalau boleh terus buang dari menghisap rokok juga minum arak (alkohol) memang tk elok untuk kesihatan anda....


10. MENGHIDAP TEKANAN DARAH TINGGI


Tekanan darah tinggi juga berpengaruh hebat terhadap terjadinya penyakit kencing manis pada seseorang. 

Ini kerana dua beradik penyakit ni ibarat macam sepasang kekasih..dimana ada kencing manis disitu lah ada tekanan darah tinggi...ia akan berkait rapat, seeloknya secara rutin anda jaga lah kesihatan anda ...jaga kadar gula dalam darah..jangan terlalu stress hingga menyebabkan mengalami tekanan darah tinggi..



*** Seandainya anda sudah di sahkan oleh doctor bahwa anda menghidap penyakit kencing manis better jaga kesihatan anda. Ikutlah nasihat doctor ya..jaga pemakanan  dan kawal gula dalam badan. 


Selain daripada ubat-ubatan yang doctor bagi yang wajib anda makan setiap hari ,anda boleh juga berikhtiar dengan pengambilan supplemen shaklee- iaitu VIVIX.





VIVIX membantu pesakit kencing manis , nak tau  sila baca ni :-
#RESVERATROL - yang ada didalam vivix membantu  mengawal gula dalam darah
#REXVERATROL merangsang rembesan INSULIN
#RESVERATROL mengaktifkan protein yang bantu kawal gula dan fungsi insulin

Kajian saintifik mendapati pengambilan RESVERATROL mampu meningkatkan tenaga , mengurangkan kandungan gula dalam darah , anti-keradangan , bahan anti-kanser selain mampu mengawal berat badan seseorang. Anggur muscadine + Polygonum Cuspidatum adalah yang terbaik sebagai antioksidan untuk merensahkan paras urik dalam badan pesakit kencing manis.

Bahan-bahan yang ada didalam VIVIX


Jangan tunggu lagi jika anda sudah menunjukkan simptom2 penyakit kencing manis. Jaga lah kesihatan anda...

Seandainya anda ingin mencuba VIVIX apa salahnya...Bukan saja untung malah anda akan mendapat manafat yang awesome, badan lebih sihat .Paling seronoknya bila anda mengamalkan secara berterusan..vivix mengembalikan keremajaaan tubuh sehingga 25 tahun lebih muda. Ini berdasarkan penyelidikan ke atas Resveratrol ..

Untuk mendapat kan FREE membership jugaFREE postage dan cash bonus next month anda boleh beli 2 botol ...ataupon 
Boleh gak beli 1 botol je...tak salah pon kan..
Saya kakina akan daftarkan anda terus sebagai ahli shaklee dengan pantasnya...services yang terbaik untuk anda...

Jika berminat boleh terus wssp pm sms kakina ya - 017 2785151

atau pon klik je link ni : http://www.wasap.my/60172785151


#pengedarshakleebatucaveselayangombak
#penghantranposdimanasaja
#jomsihatbersamashaklee
#vivixkanserstrokekencingmanis
#vivixawetmuda

Tiada ulasan:

Catat Ulasan