10 April 2017

MAKANAN PENTING BAGI PESAKIT KENCING MANIS

SENARAI MAKANAN PENTING UNTUK PESAKIT KENCING MANIS.

Apabila dah disahkan menghidap penyakit kencing manis, antara perkara paling utama dititikberatkan adalah tentang penjagaan makanan yang seimbang untuk pesakit kencing manis. Disini kakina senaraikan beberapa makanan yang penting bagi pesakit kencing manis yang perlu diamalkan...Makanan ni bukan saja mudah didapati..ia juga membantu anda daripada mengawal kandungan gula dalam darah selain makanan yang semulajadi....the best tau...




Tindakan mengawal paras glukosa dalam darah disamping gaya hidup yang sihat  juga senaman boleh mengurangkan risiko komplikasi kencing manis lebih serious. Kandungan karbohidrat dalam pemakanan perlu sentiasa diawasi ya. Kurangkan klori dengan memilih makanan yang perlu saja. Anda boleh mintak bantuan nasihat jika diperlukan..



Dibawah ni kakina senaraikan beberapa makanan yang sesuai dimakan oleh pesakit kencing manis :-

#IKAN SALMON

Ia sangat kaya dengan Asid Lemak OMEGA 3. Jenis lemak yang sihat ini berfungsi mengurangkan risiko penyakit jantung, menurunkan berat badan seseorang, mengurangkan peradangan , ia juga memperbaiki perkembangan insulin. 

Selain itu, ikan ini juga mengandungi VITAMIN D. OMEGA GUARD dari shaklee yang kaya dengan Asid lemak Omega iaitu DHA dan EPA adalah pilihan bijak untuk pesakit KENCING MANIS disamping salmon ni kebanyakn orang memang suka makan..walaupon dia mahal sedikit...khsiatnya memang the best.





#SUSU
Dimana kombinasi VITAMIN D dan kalsium yang sangat bagus untuk pesakit kencing manis. Ada kajian yang dilakukan ke atas seorang wanita yang mengambil lebih daripada 1000mg dan multivitamin D setiap hari kurang berisiko menghidap kencing manis sebanyak 3% berbanding wanita yang tidak mengambil susu langsung..

Seandainya anda memang tidak suka minum susu..anda boleh amalkan OSTEMATRIK dari shaklee kerana ia sangat lengkap dengan vitamin D dan magnesium yang sangat membantu mereka yang mengalami sakit kencing manis.






#SEREAL atau OATMEAL

Ia merupakan sarapan sihat yang terbaik juga paling ramai mengamalkannya setiap hari setiap pagi...Selain ia mengandungi  serat yang tinggi . Ia juga sumber tenaga. Jadikan lah ia pelengkap makanan  pelengkap setiap hari anda. 

Munkin agak berat pada anda...kakina tahu dah jadi tradisi rakyat Asia suka makan makanan berat seperti nasi lemak , mee goreng or mee hoon...Boleh makan makanan begitu TETAPI eloklah sekali-sekali je ya..terutama mereka yang ada kencing manis.





#BLUEBERRY

Adik beradik anggur...tetapi ia kecik sikit..daripada anggur, warna unggu .PTEROSTILBENE yang terdapat didalam blueberry menunjukkan kesan protein RESEPTOR yang distimulasikan dalam sel, ia juga berperanan menurunkan kolestrol dan lemak dalam badan.



PTEROSTILBENE juga membantu melawan KANSER dan kencing manis. VIVIX shaklee ada mempunyai bahan Blueberry didalamnya..ia adalah ramuan semulajadi yang menyokong kawalan gula dalam darah hingga membantu menurunkan paras gula dalam darah.





#BROKOLI

Sayur hijau jenis buah..sedap dimakan tk kira masak apa saja...Menurut kajian brokoli memiliki zat penting yang mampu memperbaiki dan mengembalikan fungsi pembuluh darah yang rosak akibat kencing manis. 

Peneliti dari universituy warwick menyatakan, zat SULFORAPHANE yang terkandung didalamnya membantu memulihkan pembuluh darah .VITAMIN E dari shaklee berfungsi menjaga saluran darah didalam badan manusia.





#BAWANG PUTIH

Bawang ooo bawang..Bawang putih mengandungi galian yang tertentu terbukti bernilai dalam metabolisme karbihdrat. Bawang putih sangat kaya dengan kalium iaitu lebih kurang 529mg bagi setiap 100gm. 

Seseorng yang menghidap kencing manis mempunyai asid yang berlebihan (asidosis) dan ia bertindak mengambil kalium dari tubuh sehingga boleh berlaku keadann koma. Selain kalium , bawang putih sangat kaya dengan zink, mangan dan sulfur dan kesemua galian ini berupaya merawat kencing manis. Pada yang sememang nya tak suka dengan bau bawang putih...boleh juga amalkan GARLIC COMPLEX dari shaklee kerana garlic adalah semulajadi dan membantu pesakit kencing manis...



Mari kita tengok pula makanan yang boleh di makan oleh pesakit kencing manis pada bila bila masa saja ...

# Semua jenis sayuran seperti sawi, kangkung, bayam , kobis, kacang buncis , kacang panjang, bendi , tomato , terung dan semua jenis sayur melainkan ia tidak berunsurkan atau jenis ubi ...

# SEMUA cecair dan minuman yang tanpa gula seperti sup air, air kosong , teh kosong semua sejenis minuman yang tiada gula...

#Bahan perasa seperti kunyit, kari , rempah ratus dan perencah2 seperti bawang merah , bwang putih , halia..

#Semua jenis daging atau ayam yang tidak berlemak, tauhu, kuning telur, ikan, ikan bilis...
Yang penting hadkan pengambilan seperti makanan seafood ketam , sotong , udang, lala..dan makanan organ dalaman seperti hati lembu , hati ayam, perut , otak atau pon limpa.



TIPS yang BAGUS untuk PESAKIT KENCING MANIS yang patut anda amalkan sebagai pesakit ..

# Sebagai pesakit anda boleh mengamalkan pemakanan seperti biasa ..pagi tengahari juga malam..makan ikut jadual ...jangan skip makan ya

# Makan ikut keperluan jangan berlebihan..sukat apa yang perlu dimakan jangan sampai karbohidarat berlebih sehingga boleh meningkatkan paras gula dalam darah.

# Kurangkan pengambilan makanan yang berlemak...atau berminyak seperti krim, minyak kelapa , santan dan krim salad.

#Makan lebih sikit bahan yang mengandungi serat, bagi mengawal paras gula dalam darah.

# Kurangkan pengunaan garam dalam makanan berunsur sayur..


*** Anda sebenarnya boleh elakkan daripada serangan kencing manis yang lebih teruk lagi...
Bagaimana ..?  

Jom kita tengok testimoni yang ada...




Dengan VIVIX , ia membantu dan menstabilkan bacaan gula dalam darah


Jaga lah kesihatan anda...pastikan pemakanan dan gaya hidup anda sentiasa sihat...
Buat lah pemeriksaaan bila anda mengalami masalah dengan kencing manis..Ikut kata doctor..jangan amik mudah...ini boleh memberbhayakan kesihatan anda juga.

Pada yang berminat ingin membeli VIVIX boleh hubungi kakina ya
Harga sebotol VIVIX adalah RM 503.00
Boleh juga beli 2 botol dimana anda layak terus menjadi ahli shaklee dengan FREE saja dan juga layak mendapat free postage...sangat berbaloi.

Jangan rasa malu dan segan , seandainya anda inginkannya..
Hubungi terus kakina sedia membantu anda..

Tekan saja link ini : http://www.wasap.my/60172785151



#pengedarshakleeabtucaveselayangombak
#penghantaranposdimanasaja
#jomsihatbersamashaklee
#vivixtonicyangterbaikuntukanda


Tiada ulasan:

Catat Ulasan