Wednesday, June 28, 2017

POPIAH GULUNG INTI IKAN BILIS DARI DAPUR KAKINA

Hai kakak-kakak , adik-adik sayang semua
Dah habis beraya ke ?
Selamat hari raya dari kakina juga kelurga...
Terasa nak cuba tak resipi paling mudah dari kakina...mudah je tau..siapa saja boleh buat ni....

Nak tau ke? jom lah layan jap resipi ni sebenarnya dari makmertua kakina...sekarang dah jadi fervet anak-anak pulak..kalau dulu makmertua rajin buat ketika sihat...ketika nak raya...sekarang kakina sendiri buat...untuk anak-anak..Anak-anak pon rajin menolong .tu yang bestnya...

Jom jom tengok resipi .mudah ni..POPIAH GULUNG INTI IKAN BILIS...




RESIPI - 
POPIAH GULUNG BERINTI IKAN BILIS dari DAPUR KECIL KAKINA

Bahan-bahannya :-

Ikan bilis  ( 1/2 kg )
Cili kering ( 10 batang )
Bawang goreng ( beli yg readymate je  - dalam 3 ringgit )
Gula Pasir ( kisar halus )
Kulit Popiah ( potong 4 or 6 )
Kuning Telor ( untuk lekatkannya )

Cara-caranya :-

Ikan bilis di goreng ..
Cili kering goreng...

ikaln bilis yang dah di goreng ,cili juga...bawang goreng , gula pasir ...( semua ni dikisar halus ya )
lepas tu campurkan jadi satu ..dan gaul....dah siap...
Kulit popiah tu potong lah 4-6 ..agak-agaklah ya jangan kecik sangat , karang nagis nak gulung...nya
Taruklah inti ni di bucu..kulit....dan sapukan kuning telur...serta gulung..
Dah siap gulung boleh goreng hingga keemasan....
Dah siap...mudah je kan





Ni dia ...dah siap gulung...yang atas tu tau...yang bawah tu popiah nestum ....

Mudah je kan....cepat pulak tu..cuma letih sikit lah ya nak gulung boz comel2..kuit muit tu..nak sedap kena lah rajin kn...CUBA lah ya...biasa kita makan inti serunding daging...or kacang tanah kan...kali ni mai try inti ikan bilis pulak...TERBAIK!!!!!!

SELAMAT MENCUBA ..ya....rajin-rajin kan lah tangan tu....membuat...

Dah cuba ...dah tau...xpe....kakina nak share je...resipi makmertuaku...
Resipi kuih popiah yang digemari oleh anak2...


Tuesday, June 27, 2017

TESTIMONY: BACAAN GULA TURUN DENGAN VIVIX

Testimony ..
Yang benar-benar berlaku pada seorang pesakit kencing manis...
MAKCIK JAH mengalami kencing manis yang agak tinggi...diaman bacaan gula dalam darah adalah 18 tau...bukan 1 atau 8 ya...

Makcik jah sebenarnya dah lama juga lah menghidap kencing manis...Beliau kerap membuat pemerikasaan di hospital...Tetapi bacaan gula dalam darah tidak juga turun...makcik jah masih kekal mengamalkan ubat-uabtan hospital hingga sekarang...Beliau tak pernah miss makan....

Pada satu hari makcik jah menelephone kakina tnyer ada tak cara untuk turunkan paras gula dalam darah selain makan ubat hosiptal...Kasihan dengar..ceritanya...yang letih, mudah penat...selera makan berkurangan..

Kakina cadangan makcik jah , try minum dan amalkan VIVIX sehari satu sudu ..setiap malam....Allhmdulillah makcik jah bersetuju dan beli...vivix untuk kesihatan beliau..Beliau ikut cara yang kakina syorkan tu....Allhmdulillah dalam amalkan yang terbaik teratur ...akhirnya bila membuat pemeriksaan bacaan gula dalam darah makcik jah yang dulunya 18 dah turun kepada 8.2 saja....

Gembira bukan main call kakina masa tu....Makcik jah ucapkan terimakasih pada kakina ..kerana memperkenalkan vivix padanya...dan makcik kata ..dia semakin sihat, makan pon mula berselera...je...syukur pada allah masih memberikan peluang pada makcik untuk sihat semula.....Yang penting kita berusaha juga ikhtiar untuk sihat...itu yang terbaik....

Makcik jah ada kata juga ..ubat-uabt hospital memang tak tinggal....cuma makcik cakap bila malam sebelum tidur memang dia akan minum VIVIX....

Bijak makcik jah membuat keputusan ..untuk lebih sihat dengan memilih VIVIX...





MENGAPA VIVIX DISUKAI RAMAI...
Mari kakina explint sikit mengenai VIVIX ni...

VIVIX bertidak membaiki DNA dan menggantikan sel-sel yang rosak akibat daripada kencing manis .

ANGGUR MUSCADINE yang terkandung dalam VIVIX bertindak menurunkan paras gula dalam darah hanya satu malam dan satu sudu teh saja, secara semulajadi tau..

VIVIX berkssan kerana kepantasannya bagi menurunkan paras gula dalam darah tanpa bahan terlarang ya...

RESEVERATROL yang ada mengaktigkan protein yang membantu kawal gula dan fungsi insulin.

VIVIX da 4 bahan yang terbaik..selain ANNGUR MUSCADINE, LOBAK UNGGU , ELDEBERI EROPAH juga POLYGONUM CUSPIDATUM...Ini semua bahan-bahan yang terbaik dan mahal juga payah nak didapati..sebab itu VIVIX mahal ..harga dan mahal khsiatnya...



Anda tak tau bagaimana nak dapatkannya...
Jangan risau .pening-pening....Kakina boleh explint untuk anda ya sayang....
Mudah saja...Anda boleh beli 1 botol jika ingin mencuba....Untuk penjimatan anda boleh gak beli 2 botol terus ...Ini kerana anda akan layak terus mendapat keahlian secara PERCUMA...tau...
Anda mendapat FREE POSTAGE...juga layak mendapat CASH BONUS next month ..daripada shaklee. Bila sudah menjadi ahli anda boleh beli dengan harga ahli ...Oleh itu anda boleh jimat dalam 15-20% DARI harga sebenar....TAK RUGI tau...mlah menguntungkan...

Jom dapatkannya....VIVIX terbaik untuk anda....
Anda boleh hubungi kakina ditalian :- 017 2785151 atau boleh saja tekan link dibawah ..ya



#PengedarShakleeBatucaveSelayanGombak#Penghantranposdimanasaja
#CodkawasanyangberdekatanBatucaveSelayanGombak
#jomsihatbersamashaklees
#vivixviral
#StarGazerBlog






Disclaimer :
These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration.
This product is not intended to diagnose, treat,cure or prevent any disease.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

*Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis,merawat,menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.


Monday, June 26, 2017

CORETAN PAGI RAYA - 2017 DI RUMAH IBUMERTUAKU,SABAKBERNAM

SELAMAT HARIRAYA AIDILFITRI dari kakina dan kelurga...

Semepna hari raya ni kami seklurga memohon sepuluh jari memohon ampun dan maaf kiranya kami semua ada tersilap bahasa tersilap kata kepada sahabt-sahabt juga kenalan semua...

Biasa lah setiap tahun kakina dan kelurga akan berhariraya dahulu dirumah ibumertua iaitu disabak bernam, selangor.

Kali ni tema kami seklurga ada biru lembut like kehijauan juga....Sebenarnya tak rancang pon warna ni...last minit main beli je..redah je....kebtulan pulak baju suami dan anak lelaki sama colour dengan warna baju kakina...TERKEJUT juga aaaa...



Ini lah kelurga kakina....berlima semuanya...Ni dihari raya pertama selepas sembahyang hari raya sebelum kami bergerak kerumah saudaramara belah suami....sementara menunggu adik beradik suami yang lain juga anak-anak buah yang lain...pe lagi berselfi lah sekejap sebagai kenangan....




Pakwe kakina...dia lah peneman kakina kemana saja...sehidup semati dengannya...kami dah berkahwin selama 23 tahun lamanya....seorang yang pendiam ..tapi jangan kata diam...JAGA2 bila meletop...parah nanti....Baik dan bertimbang rasa....the best for kakina...I LOVE U SAYANG...sory lah pakwe kakina ni memang payah nak senyum...tapi kalau dah buat lawak...memang terbaik...rajin melayan karenah anak-anak buah....Pandai masak tu yang best....





Ni hero kakina ,,,si sulung , suami, si tengah....AYAH tengah dah kecik ...nampaknya...tenggelam dengan bujang2 kakina...bertuah ni sedang membesar....si sulung dah pon berumur 23 tahun manakala si tengah umur 21 tahun...mana lah ayahnya tak kecik kan....




Ni pula kakina dengan 3 orang anak bertuah kakina....MAMA pon dah kecik kan jadinya....Seronok bila tengok anak-anak happy....I love u all sayang mama...















Kelurga tetap menjadi keutamaan kakina...anak-anak adalah segalanya...dalam hidup kakina dan suami...Seharian beraya di kampung ibumertua...seronok gak walapon penat...

Selamat hariraya dari kami seklurga .Kita jumpa lagi tahun depan ya...
In sha allah....

Sekian ...dari kami ..
Coretn dipagi raya...tahun 2017

Sunday, June 25, 2017

TIPS PALING MUDAH MENGAWAL DIABETES ATAU KENCING MANIS

Diabetes sepertimana kita tahu nama yang lain adalah KENCING MANIS. Penyakit ni memang terkenal di merata tempat bukan saja di Malaysia. Dari segi pemilihan makanan adalah sangat penting untuk mengelakkan seseorang itu dari mendapat penyakit KENCING MANIS. Untuk pengetahuan semua dengan ada nya kandungan gula yang tinggi dalam darah berpunca adalah berpunca daripada makanan yang kita ambil. Lebih tinggi kandungan gula dalam makanan, maka semakin tinggi lah risiko nya seseorang itu mendapat kencing manis. 



DISINI KAKINA NAK SHARE BEBERAPA TIPS PALING MUDAH UNTUK MENGAWAL DIABETES ATAU KENCING MANIS.

1/ Mengawal cara pemakanan seharian anda .
2/ Senaman 
3/ Jaga berat badan
4/ Pemeriksaan pada diri sendiri
5/ Amalkan pemakanan tambahan 


Mengapa kakina lebih mencadangkan  kepada anda agar mengamalkan makanan tambahan untuk mengawal kencing manis...
Tentu ada sebabkan...supplement yang kakina cadangan ni untuk anda...
Kita baca sendiri khsiatnya ...


A. ESP - Membantu mengekalkan paras gula yang normal dalam darah dan pembaikan luka, membantu psakit agat tidak mudah terasa lapar disamping ia jua memberikan tenaga yang cukup.Ini kerana ESP adalah Indeks Glisemik yang rendah sesuai untuk mereka yang mengalami kencing manis.

B. B-COMPLEX - Menukarkan gula kepada tenaga, membantu bagi mengurangkan rasa kebas dan kesengalan yang mana disebabkan kerosakkan pada saraf serta menghilangkan rasa letih serta lesu.

C. GLA COMPLEX - Dapat memberikan kesan positive untuk diabetic neuropathy , menghalang komplikasi kencing manis. Selain tu GLA COMPLEX juga bantu penghasilan hormon insulin yang kritikal.

D. ALFALFA COMPLEX - Membantu mengawal dalam kestabilan gula dalam darah seseorang.. juga membantu dalam membuangkan toksin .Alfalfa ni adalah raja tumbuhan yang banyak mineral lain yang penting dan membantu detox.

E. VITAMIN C - Mengukuhkan kapilari dan salur darah juga mempercepatkan proses penyembuhan luka jika ada berlaku pada sesorang.





 Selain tu adalah TONIC SUPER - VIVIX yang sangat kaya dengan resveratrol .Resveratrol ini adalah tumbuhan POLIFENOL yang memang kaya anti oksidan. DImana menurut kajian resveratrol menurunkan rintangan terhadap insulin...

Vivix juga terdiri daripada 4 bahan yang semulajadi selamat dan berkesan iaitu ANGGUR MUSCDINE, LOBAK UNGGU, ELDERBERI EROPAH , POLYGONUM CUSPIDATUM.

Disini mai tengok apa kata2 mereka yng mengamalkn vivix sebagai jalan altrnatve untuk segatvselain mngamalkn ubat2 dari hospital...


Testmony 1



Testiminy 2 




Bagaimana nak dapatknnya ya...
Mudah sja..anda bolehwssp.kakina ya..

Anda boleh mmbeli 2 botol jika ingin penjimatan kerana anda bila beli 2 botol andamendapat terus keahlian juga free postage.. 
Jangn.risau anda pon boleh beli 1 botol jua..jika ingin mencuba...

Harga seboto rm 475.00 
Setiap hari anda cuma perlu minum 1 sudu teh saja.mudah kn...

Jom sayangi lh diri anda...jga kesihatan anda...



#PengedarShakleeBatucaveSelayanGombak
#Penghantranposdimanasaja
#CodkawasanyangberdekatanBatucaveSelayanGombak
#jomsihatbersamashaklees
#vivixviral
#StarGazerBlog





Disclaimer :
These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration.
This product is not intended to diagnose, treat,cure or prevent any disease.


*Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis,merawat,menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.






Saturday, June 24, 2017

8 JENIS MAKANAN YANG BOLEH DIAMALKAN BAGI PESAKIT KENCING MANIS

Sepertimana kita tahu bahawa pesakit kencing manis banyak pantang dalam memilih makanan kan...

Terutamanya bila dah menjadi serious....Ini kerana jika tersilap je membuat pilihan dalam pemakanan akan menjadikan lagi teruk...apabila berlakunya sesuatu bencana..





Penjagaan diet bagi pesakit kencing manis sangat penting agar bacaan gula dalam darah sentiasa terkawal dan tidak menyebabkan penyakit kencing manis bertambah parah.

Makanan bagi pesakit kencing manis perlulah seimbang tau yang berzat  lagi. Makanan tu bukan yang jenis readymate...fastfood.Makanan yang mempunyai indeks glismik yang rendah dimana penghadaman karbohidrat serta penyerapan glukos dalam darah berlaku secara perlahan menjadikan tahap insulin dalam darah normal juga stabil.


JOM KITA TENGOK APA YANG DIKATAKAN MAKANAN YANG TERBAIK HARUS DIAMALKAN OLEH PESAKIT KENCING MANIS.

Makanan-makanan yang seharusnya diamalkan oleh pesakit kencing manis seperti :-

1/ Sumber protein.
Ayam kampung, ikan yang tidak gatal seperti ikan tenggiri, ikan merah, jenahak .Ini semua adalah sumber protein yang tinggi.Sekali sekala boleh lah makan telur ayam kampung sebanyak 2 biji sekali makan dalam seminggu sekali je tau

2/ Bijiran Penuh
Dimana ia adalah whole grain .Ini adalah sumber karbohidrat kompleks yang penuh khasiat dalam pemakanan. Sebagai contoh adalah beras perang, beras rebus, biji gandum perang, tepung gandum atta, tepung suji , spagettie, barli juga pulut hitam.

3/Buah-buahan...
Bukan semua buah-buahan boleh makan ya...bagi pesakit kencing manis...Hanya buah jambu batu, pear,anggur,delima , oren juga betik saja yang boleh dimakan...kerana kebanyakan buah lain yang tidak ada dalam ni adalah mengandungi banyak gula didalamnya.

4/ Kekacang
Kekacang boleh dimakan juga sepertimana kacang kuda, kacang tanah, kacang hijau , sayur kacang panjang dan buncis

5/ Sayur-sayuran
Ulam-ulaman yang sebaiknya diamalkan .Terutama kobis,brokoli,sawi, taugeh ,bayan,timun kangkung...peria ,kailan ,ulam raja ...semua sayur ni memang sesuai sekali dengan anda yang mengalami kencing manis.

6/ Minyak dan lemak
Diantara minyak dan lemak pula ialah minyak zaitun, minyak jagung,minyak sapi asli ,minyak sayuran ..

7/ Gula juga manisan
Gula perang , gula merah asli ,gula organik,gula kelapa boleh diambil sebagai gantian gula putih dan susu pekat.


8/ SUSU
Susu segar seperti susu lembu, susu kambing , susu tepung penuh krim ..boleh minum selang sekali dalam sehari..Kerana susu ni adalah sebagai gantian daripada susu pekat...

***Untuk pengetahuan pesakit kencing manis makanan no 6 , 7 ,8 boleh diambil dengan kuantity yang sederaha ya..cukuplah sekadar bagi tenaga yang perlu untuk tubuh badan anda..kerana badan memerlukan sumber mineral yang cukup ...



ADA TAK SUPPELEMNT YANG BOLEH DIAMBIL BAGI MENGAWAL GULA DALAM DARAH...

Sebenarnya ada supplement shaklee yang boleh mengawal gula dalam darah disamping 7 jenis makanan diatas...

VIVIX adalah supplement shaklee ...tonic merah yang diminati ramai..




VIVIX mempunyai 4 bahan yang terbaik...seperti diatas...itu sebab vivix mahal kan...itu kata mereka-mereka yang sihat...Bila dah sakit boleh kata murah je dariapda kos perubatan...

VIVIX mengandungi RESVERATROL yang bertindak membantu menurunkan sekaligus mengawal paras gula dalam darah agar berada pada tahap normal dan sihat. Jadi vivix memang sesuai sekali pada mereka yang menghidap kencing manis.

VIVIX membantu melambatkan penuaaan sel dan merupakan supplement anti-penuaan terbaik didunia.


Mari kita tengok ..
APA KATA MEREKA YANG PERNAH MENGHIDAP KENCING MANIS  ,BEROLEHKAN KESEMBUHAN BILA KONSISTEN MENGAMALKAN VIVIX..


TESTIMONY 1

 

TESTIMONY 2



TESTIMONY 3


TESTIMONY 4


TESTIMONY 5


Sekiranya anda telah disahkan sebagai pesakit kencing manis, lebih anda mendapatkan khidmat doc juga hospital..Amalkan ubat-ubatan yang doct bagi...disamping itu anda juga boleh amalkan #VIVIX untuk tambahan dalam membaik pulih kesihatan anda...

Anda boleh beli 1 botol...juga...
Harga sebotol adalah RM 475.00..saja ...
Dan anda boleh beli 2 botol terus kerana ia lebih menjimatkan tau....dapat FREE KEAHLIAN ,FREE POSTAGE...extra bonus ke account anda pada next monthnya...
Anda layak membeli sebarang supplemnt shaklee dengan potongan harga 15-20%...

Bagaimana untuk dapatknya...
Anda boleh hubungi kakina untuk membuat penghantaran serta ordr
Sila hubungi kakina sepertinya no yang tertera...



#PengedarShakleeBatucaveSelayanGombak
#Penghantranposdimanasaja
#CodkawasanyangberdekatanBatucaveSelayanGombak
#jomsihatbersamashaklees






Disclaimer :
These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration.
This product is not intended to diagnose, treat,cure or prevent any disease.



*Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis,merawat,menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

Friday, June 23, 2017

PAHIT MANIS DI SMTP, MUAR DALAM KENANGAN

SMTP dikau tetap dalam kenangan...walaupon tak lama bersekolah di sana.Banyak memories yang tak dapat kakina lupakan...
KELAS 4T1 - rakan2 kakina seperti 

Barisan depan : Maya , Haslina ..J-Sham, Rahmat, Annuar 
Barisan tengah : Salbiah, Maarfoah , Rohaya , Norizan..Sabariah
Barisan belakang : Zulkrnien , Arif , Zahid ...

( sory sahabat , ramai yang kakina lupa nama )





Sebenarnya kan- SMTP ni adalah Sekolah Menengah Tun Perak , di Muar, Johor. Kakina pernah menuntut di sekolah tu selama 2 tahun saja .Iaitu pada tahun 1986-87, sewaktu tu di Tingkatan 4 dan 5 saja...Di sekolah ni pelbagai lapisan ada...anak-anak murid semua bukan dari kawasan yang berdekatan tau...Ada yang tinggal di asrama kerana dik jauh nak pergi ulang alik ke sekolah...

Walaupon selama 2 tahun macam-macam memories yang tak dapat dilupakan...Nak tau tak mengapa kakina pilih sekolah tu...sebenarnya kakina ni berjiwa seni, sastera...jadi sekolah ni lah pilihan hati...Jarak sekalah dengan rumah memang jauh tau...Demi ilmu kakina gagahkan juga...

Biasanya kalau time sekolah , kakina akan bangkit bangun seawal 5.30pagi..dan akan keluar rumah dalam 6.30am pagi kerana bus akan datang lebih kurang 15 selepas itu...Nak keluar rumah ke jalan besar pon jauh..terpaksa kayuh basikal keluar daripada kampung ke jalan besar.Basikal akan di simpan di rumah jiran tetangga yang secara kebtulan ada berdekatan jalan besar.

If tak der kelas tambahan atau sukan...kakina dan kawan-kawan akan pulang ke rumah lebih kurang 2.30ptg..begitulah setiap hari...TETAPI if ada aktiviti pasukan berseragam pada hari sabtu...bus sekolah tak ambil maka dari situ lah aktiviti naik basikal dari kampung pergi sekolah...Walaupon jauh berbasikal...hati tetap happy..tau...tak tau mengapa suka sangat pergi sekolah...masa ni hanya hidup pergi sekolah balik sekolah...tu je...keseronokan untuk enjoy memang tak fikir...hanya berfikir nak belajar walaupon sekolah tu jauh...

Dec 2015, kakina dapat gak jumpa sahabat-sahabat lama...Ni pon secara kebetulan balik kampung... Seronok rasanya dapat berjumpa walapon seketika...sebenarnya kampung kakina bukan muar lagi...jadi payah sikit nak menyinggah ke muar...Sekarang mak dah berpindah ke Batu pahat...masa terhad....

Masa ni kakina dapat jumpa sahabat-sahabat yang dari tingkatan 4 dan 5..seperti Maya, Habibah, Juwita, Pidah.Ina, Ani..Yang jejaka kebanyakkan memang kakina tak mengenalinya melainkan ZUL...



In sha allah tahun ni, kakina ingat nak singgah jumpa bertanyer khbar kawan-kawan yang lain...

Memories SMTP tetap dalam hati, walaupon kawan-kawan semua jauh di sana...
Moga2 kalian semua berada didalam keadaan yang sihat walafiat ya sahabat-sahabat ku sayang....

DIKAU LAH SAHABATKU KETIKA DI SEKOLAH SMPT...jua selamanya...

Thursday, June 22, 2017

BISKUT ARAB SEDAP DARI DAPUR KAKINA

Salam sejahtera sahabat sekalian...
Hari ni kakina nak share resipi lagi..boleh tak...
Sebenarnya kakina memang  suka sangat share resipi pada semua ...selain kita buat , boleh gak sedekahkan resipi untuk sahabat-sahabat untuk dibuat bila-bila masa je...sebab resipi ni sangat mudah tau...janji bahan-bahan ada dirumah...

Yang paling bestnya sangat menjimatkan tau...




BISKUT ARAB - BY KAKINA


Mudah nampak sangat mudah.TETAPI kalau dah #M tu kakina tak dapat tolong ler...
Kena lah cari #R itu yang terbaik untuk anda...
Jom kita layan jap blog kakina ya...Kita tengok resipi ni ya...


BISKUT ARAB - DARI DAPUR KECIL KAKINA

Bahan-bahannya :-

1 Kilo Tepung Gandum
500 Grm Minyak Sapi
1 Cawan Gula Halus
1/2 Cawan Tepung susu
warna mengikut suka...



Cara Penyediannya :-

- Campur semua bahan dan gaul sampai rata.
- Bahagikan kepada 3 colour lebih menarik dan gaul lagi sehingga warna tu sekat
- Cubit sedikit doh secara sama rata dari 3 warna doh dan uli sehingga menjadi bulat pada saiz yang agak-agak muat ke dalam paper cup
- Bakar selama 15-20 minit pada suhu 150 °C. Angkat dan sejukkan.
  Golek kuih bersama gula kastor dan masukkan ke dalam paper cup.









Tadaa!!!! 
Siap sudah....Mudah je kan...anak-anak kecil pon boleh buat kuih ni...
Memang sedap sekali....MAI lah cuba ...



Pada yang berminat nak cuba silakan...
Kakina halal kan resipi ni....rajin-rajin lah ya buat...seronok sebenarnya bila dah start buat kuih...
Cuba jangan tak cuba ya sayang-sayang...

Untuk pengetahuan semua, kakina ada juga menjual supplement shaklee ya
If ada yang berminat boleh wssp kakina terus  017 2785151


#PengedarShakleeBatucaveSelayanGombak
#Penghantranposdimanasaja
#CodkawasanyangberdekatanBatucaveSelayanGombak
#jomsihatbersamashaklees
#StarGazerblog


****next artikel nanti kakina share lagi pelbagai resipi...


Wednesday, June 21, 2017

KENCING BERBUIH TANDA BUAH PINGGANG MENGALAMI KEBOCORAN .

AIR KENCING BERBUIH...BETOL KE NI ?
Ada ke orang kencing dengan air kencing nya berbuih....Pelik je kan....
Biasalah kan..kita ni manusia kan mana pernah tengok pon samada air kencing tu berbuih ke tidak...yang pentingnya....bila dah buang air tu ,cuci je bersih bersih kan...
Tak terfikir langsung masa tu ada penyakit kencing manis...Betol tak? mengaku tak ? tak payah anda , kakina sendiri pon tak pernah nak check air kencing tu berbuih ke tidak...heeee




Ok karang nanti , try tengok ..ada tak kencing tu berbuih...sekali-sekali tu cuba lah tengok ya..untuk kesihatan juga kan..

Sebenarnya kan air kening tu melambangkan kesihatan diri kita juga tau, di mana bila air kencing tu normal atau berbuih. Kalau nak tau dengan kehadiran protein dalam air kencing boleh menyebabkan kepada air kencing itu berbuih. Air kencing berbuih ni ada yang normal dan yang tidak normal tau..jangan ingat semuanya sama ...bercarefull...




Mari kita kenali air kencing yang berbuih tidak normal

Air kencing berbuih tidak normal biasa berlaku kepada :-
a. Mereka yang mengambil protein yang berlebihan dimana diambil dari sumber makanan atau minuman berprotein tinggi, supplemnt protein , juga terlalu banyak makan daging dan pro tenusu.

Bila protein terlalu banyak , maka buah pinggang tidak boleh menyekat protein yang berlebihan oelh itu ia keluar melalui air kencing 

Biasanya protein akan stop seandainya anda mengurangkan terus makan  makanan yang tinggi proteinnya.

b. Penapis Buah pinggang telah rosak
Individu yang sihat. biasanya darah akan mengalir melalui penapis yang ada dibuah pinggang, semua bahan yang tidak diperlukan akan dikeluarkan ke dalam air kencing.

Tetapi bila seseorang itu mengalami sakit buah pinggang,buah pinggang tidak boleh berfungsi dengan baik, dengan itu penapisan pon tidak sempurna seperti biasa.Dan bila begitu maka terjadi lah ia keluar melalui air kencing sehingga nampak kencing itu berbuih.

c. Jangkitan saluran kencing
Selain daripada bermasalah dengan buah pinggang yang mana menyebabkan protein terlepas dan memasuki air kencing kemungkinan juga ada jangkitan pada saluran kencing pesakit.

Dimana gas yang menjangkiti akan menyebabkan ia berbuih. Mereka yang mengalami sedemikian akan merasai kesakitan yang melampau . Dengan pemeriksaan saja akan diketahui bahwa buah pinggang dah bocor ke belum.


Bagaimana pula yang dikatakan AIR KENCING yang normal.

Air kencing berbuih tak mestinya mengatakan anda tidak sihat ya. Biasanya yang normal adalah mereka yang suka dan kerap minum air kosong  ,maka itu ia sangat membantu bagi menangani masalah kencing berbuih.

Biasanya ni berlaku pada 
*ibu yang hamil
*Individu yang dehidrasi dimana air kencing akan lebih pekat juga berbuih
*Pengambilan protein dengan kadar yang tertentu sja.



Ketahui lah bila Air kencing berbuih penanda Buah pinggang seseorang itu telah bocor.

Jom kita ikuti kisah suadara Atan ni sendiri dimana sebelum ni beliau sendiri tidak tahu bahawa dia mengalami masalah dalam buah pinggang bocor.

Encik Atan adalah seorang pesakit kencing manis...Bayangkan lah satu hari muka dah naik bengkak dan badan badan mula sengal, letih lesu..

Beliau telah pergi ke hospital untuk membuat pemeriksaan ..
Nak tau apa yang doctor cakap.."encik atan ada kencing manis kan" mengapa tak jaga pemakanan dan mengapa ambil protein yang banyak ya ?

Mengapa doctor...? "encik atan tau tak, sekarang ni mengalami masalah dalam buah pinggang. Buah pinggang encik atan telah bocor...dan perlu buat dialysis.

"Ada tak perasaan kencing tu berbuih" sambil giling kepala...sebabnya selama ni tak kisah tak tengok pon bila kencing...

Betol2 berdetup jantung ...bila ketahui begitu..Doctor terus membuat cek-up dan berikan ubat untuk sakit kening manis...Bila balik cari lah dalam google...tengok ada orang yang mengamalkan #VIVIX untuk sakit kencing manis...

Encik Atan terus cari sid shaklee dan beli  dua botol terus sebab nak jadi ahli ya...Bijak encik Atan ni kan, dan terus minum ...secara konsisten...

Allmdulillah selama 17 hari berterusan minum, akhirnya kesihatan nya beransur baik...kita usaha, selebihnya adalah dari allah .

Terimakasih vivix, ia sangat membantu saya...katanya ...dan sekarang beliau haampir pulih sepenuh ...




Mari kita kenali lebih dekat dengan VIVIX shaklee.

VIVIX adalah satu campuran minuman BOTANI , merupakan revlousi terbaru didalam pemakanan Polifenol.Polifenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel anti -penuaan semulajadi.

VIVIX ada mempunyai 4 bahan yang sangat mahal sangat terkenal khsiatnya.Dimana ia terdiri daripada ANGGUR MUSCADINE, LOBAK UNGGU, ELDBERI EROPAH juga POLYGONUM CUSPIDATUM yang mana ni semua kaya dengan polifenol.

Vivix bertindak dalam 4 cara :
Seperti mana kita ketahui resveratrol dalam vivix sangat baik ...

1. Mempertahankan sel (cell defense)
2. Memberi tenaga kepada sel (cell energy)
3. Memperbaiki sel (cell repair)

4. Meningkatkan prestasi sel (cell performance)

Kita tengok dengan lebih detail tentang bahan2 vivix dalam gambar dibawah ya...



Bagaimana untuk mendapatkan VIVIX ?

Mudah saja sebenarnya, jika anda berminat mendapatkan sebotol VIVIX hari ni, boleh terus buat pembelian dengan kakina .Harga sebotol VIVIX adalah RM475.00 saja.

Dan seandainya anda ingin membeli 2 botol lagi menjimatkan tau...Anda terus menjadi ahli shaklee dengan percuma tau...tak rugi sebenarnya. Anda juga dapat free postage serta cash bonus next month dari shaklee dimana akan dibankin terus ke account anda.

Wassp kakina untuk mendapatkan VIVIX dengan segera....



#PengedarShakleeBatucaveSelayanGombak
#Penghantranposdimanasaja

#CodkawasanyangberdekatanBatucaveSelayanGombak
#jomsihatbersamashaklees
#starGazerBlog
#vivixviral



Disclaimer :
These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration.
This product is not intended to diagnose, treat,cure or prevent any disease.
------------------------------------------------------------------------------------------
*Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis,merawat,menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.