13 Mac 2019

BATUK KERING TIBI CARA RAWAT ( Pengedar Batu caves Selayang )

Leong...pergi lah jumpa doctor..Aku tengok ko ni kerap batuk yang berpanjangan tanpa henti tau...
Ko , tak rasa sakit ke dada bila batuk...?

Siapa kata ina....ko tau tak dada aku sakit kekadang sampai terkencing2 tau...

Dah tu mengapa ko masih tahan, ko tak takut ke...kena TIBI atau batuk kering? Nanti aku pergi klinik lah...aku pon risau ni...

Ko tau tak TIBI ni tak ada ubat...dan bila dah kena ko kena ikut arahan doctor dan makan ubat selama 6 bulan tanpa miss tau...INGAT tu!!!! jangan ambil lewa kerana ia boleh membawa MAUT....

Meh aku terangkan kat ko...tentang TIBI / BATUK KERING ni....



BATUK KERING TIBI CARA RAWAT


APA SEBENARNYA TIBI ATAU BATUK KERING yang SERING MENJADI BUALAN RAMAI dan takut bila TERKENA PENYAKIT ini..?


Tibi merupakan sejenis penyakit berjangkit berbahaya yang boleh membawa maut sekiranya tidak mendapat rawatan dengan sempurna.
Penyakit Tibi ini disebabkan oleh kuman Tibi (Tubercle Bacili) yang biasanya menjangkiti paru-paru. Ia juga boleh menyerang bahagian-bahagian lain anggota badan seperti selaput otak, tulang, kelenjar, buah pinggang dan kulit.
Pelbagai cara telah dilakukan. Langkah pencegahan juga telah dilaksanakan. Namun, penularan penyakit tibi (tuberculosis) tetap tidak ada surutnya. Malah angkanya terus meningkat dari tahun ke tahun.



BATUK KERING TIBI


Untuk pengetahun semua lebih kurang 3  juta kematian berlaku setiap tahun disebabkan penyakit jangkitan tibi / batuk kering  dan 80% daripadanya melibatkan negara-negara membangun. 

WHO juga menyatakan hampir 26% kematian di negara dunia ketiga boleh dielakkan sekiranya pesakit tahu cara merawat tibi dengan mendapatkan rawatan sewajarnya.



TANDA DAN GEJALA BATUK KERING / TIBI
*Mengalami Batuk melebihi 2 minggu·  
*Demam yang berpanjangan
*Mengalami kahak yang berdarah
*Terasa sakit dada apabila berlakunya BATUK ataupon tarik nafas yang panjang
*Mengalami masalah berpeluh di waktu malam
*Mudah rasa letih juga lemah badan tak kira masa
*Hilang rasa nak makan
*Berlakunya penurunan berat badan yang amat ketara       

LANGKAH-LANGKAH BAGI MENGELAKKAN BATU KERING YANG DIHIDAPI OLEH SESEORANG TAK BERJANGKIT PADA YANG LAIN...
Bagaimana ? JOM kita baca dengan lebih detail
Menurut kajian, pesakit yang aktif tibi akan menjangkiti 10 hingga 15 orang di sekelilingnya.

 Bagi pesakit yang disahkan tibi mereka perlu tahu dan ikut didalam beberpa perkara dibawah ni :
*Mematuhi arahan pengambilan ubat yang telah ditetapkan tempohnya.

*Ambil cuti dan tidak ke tempat kerja atau sekolah bagi mengelakkan kuman tibi tersebar.

*Selepas beberapa minggu rawatan, pesakit akan rasa lebih baik dan tidak akan menjangkiti orang lain lagi. Doktor akan menasihatkan waktu yang paling sesuai untuk kembali berkerja atau ke sekolah.

*Asingkan bilik tidur, jangan berkongsi pakaian, makanan dan sebagainya. Elakkan bersentuhan dengan orang lain bagi mengurangkan risiko jangkitan.

*Dari segi ventilasi, pastikan sistem pengudaran rumah dan pejabat dalam keadaan baik. Halakan kipas ke arah tingkap untuk meniup angin keluar dari ruang bilik. Ini akan mengurangkan peluang bakteria tibi untuk terus berada dalam ruang dan menjangkiti orang lain.

*Selain itu, kanak-kanak yang merupakan golongan mudah dijangkiti tidak digalakkan untuk mengunjungi hospital bagi mengelakkan penyebaran kuman tibi. Bagi bayi baru lahir, suntikan BCG mampu memberi perlindungan daripada bakteria tibi.

*Pemeriksaan kesihatan menyeluruh perlu dilakukan ke atas pekerja yang masuk ke negara ini terutama jika dari negara dunia ketiga.

BAGAIMANA CARA UNTUK MERAWAT TIBI ATAUPON BATUK KERING?

Bakteria tibi mempunyai dinding sel yang tebal dan amat sukar untuk dibunuh menggunakan antibiotik. Kuman ini juga boleh hidup di dalam sel-sel darah dan di dalam tisu anggota badan lain.
Oleh itu, rawatan tibi perlu terus diberikan selama 6 bulan supaya semua kuman di dalam dan di luar sel dapat dibunuh sepenuhnya.
Cara merawat tibi ini adalah dengan memberikan antibiotik kepada pesakit. Ini adalah untuk mengelakkan kuman tibi menjadi kebal kepada ubat (multidrug resistance tibi). 

Ubat yang biasa diberi adalah isoniazid,rifampicinpyrazinamide, dan ethambutol. Pesakit perlu mengambil ubat-ubat ini setiap hari bagi 2 bulan pertama, sehinggalah pemeriksaan doktor dijalankan.
Sekiranya pemeriksaan doktor menunjukkan kemajuan dari segi simptom, imej imbasan sinar-X dan pemeriksaan kahak, cara pengambilan ubat akan diubah kepada 2 kali seminggu untuk 4 bulan seterusnya. 

Imbasan sinar-X dan ujian kahak perlulah dijalankan setiap 2 bulan sepanjang tempoh rawatan, sehinggalah pesakit didapati sembuh sepenuhnya (selalunya hanya dalam tempoh 6 bulan).
Seperti antibiotik lain, ubat-ubat untuk tibi juga mempunyai kesan sampingan termasuk loya, muntah, rasa gatal badan dan letih. Adalah sangat penting pesakit memaklumkan doktor atau jururawat jika terjadi sebarang kesan sampingan yang teruk.
Kejadian kuman tibi yang kebal kini didapati meningkat di beberapa negara di rantau Asia. Kuman jenis ini amat sukar dihapuskan dan kadar kematian pesakit akibat jangkitan kuman tibi kebal adalah setinggi 80%. 

TIBI BOLEH ke PULIH DENGAN SUPPLEMENT?
Bagaimana suplemen Shaklee dapat mengurangkan gejala TIBI? Ok, jom tengok apa fungsi suplemen Shaklee yang saya syorkan untuk pesakit TIBI terutamanya VIVIX . Kita ikhtiar selain mengikut arahan doctor juga ubat-uabt yang doctor bagi...don't miss kalau nak sihat sepenuhnya...TIBI atau BATUK KERING sebenarnya boleh pulih , sekiranya pesakit betul-betul mengikut arahan doctor juga mengamalkan supplement yang terbaik daripada shaklee...Tetapi tak bermakna hari ni minum VIVIX esok dah senang ya...penerimaan setiap badan adalah tak sama, SABAR juga konsisten tu diperlukan....

VIVIX

  • Antioksidan yang kaya dengan resviretrol dan polifenol yang boleh membantu meredakan keradangan yang biasa terjadi kepada paru-paru
  • Membantu melegakan ruang pernafasan
  • Resviretrol terbukti secara linikal mampu mengurangkan pertumbuhan sel tumor paru-paru
  • Vivix bertindak memperbaiki kesihatan pada tahap sel & DNA

VIVIX


Kandungan Resveratol dalam Vivix dapat mengurangkan inflamasi atau keradangan dan membersihkan salur pernafasan. Resveratol juga mampu mengurangkan pertumbuhan sel tumor di paru-paru. Vivix juga dapat membantu meningkatkan sistem pertahanan badan atau imunisasi tubuh kita.


KITA DENGAR APA KATA penghidap TIBI / BATUK KERING itu sendiri bagaimana ia mencegah dan pulih sepenuhnya....


TESTIMONY BATUK KERING TIBI


TESTIMONY BATUK KERING TIBI



TESTIMONY BATUK KERING TIBI



TESTIMONY BATUK KERING TIBI



Untuk Rujukan dengan LEBIH DETAIL mengenai TIBI  / BATUK KERING
  1. Cawangan Kesihatan Primer, Bahagian Pembangunan Kesihatan Keluarga Kementerian Kesihatan Malaysia.2011.Garispanduan Pengurusan TIBI di Fasiliti Kesihatan.Edisi 2011.
  2. Malaysian Association for the Prevention of Tuberculosis (MAPTB).(2014).Berita MAPTB No. (August 2014). PP12731/06/2013 (033167). Percetakan Skyline Sdn.Bhd.
  3. Shajahan, R., Navaratnam, P., Kasinathan, G., Kadirvelu, A. and Pillai, N. (2016) Predictors of Re-Emerging Tuberculosis: A Review. Open Access Library Journal3: e2520. http://dx.doi.org/10.4236/oalib.1102520
  4. Ministry of Health. 2012. Management of Tuberculosis – Clinical Practice Guidelines. (3rd Edition).
  5. “Treatment of Tuberculosis guidelines”, WHO, Geneva, 2011, 29 www.who.int/tb/en/ – See more at: http://www.tbfacts.org/tb-treatment/#sthash.EZJ62G58.dpf
  6. http://www.hosp.keio.ac.jp/en/annai/onegai/ accessed on 23rd May 2017
  7. http://www.infosihat.gov.my/infosihat/media/buku%20kecil/T/pdf/07_tibi.pdf. Accessed on 25th May 2017.

Rawat lah ,
cegah lah...sebelum ia berjangkit pada yang lain...In sha allah dengan Ikhtiar anda itu sendiri akan memberikan kesihatan yang baik juga menyelamatkan nyawa yang lain....

Dapatkan VIVIX untuk kesihatan yang terbaik untuk badan kita...
Jom dapatkannya segera dari seller anda - kakina 


Yang teringin nak perolehi atau nak mencuba  nak dapatkan  VIVIX SHAKLEE  ini boleh hubungi saya KAKINA :

1) Dengan segera melalui WhatsApp

2) Membuat pembelian sendiri menggunakan online transfer ataupun kad kredit dengan klik icon di bawah ini



Pengedar :- Selayang, Batu caves , Gombak , Taman selayang ,  Pinggiran Batu caves , Taman seri Gombak , Greenwood,Hospital Selayang ,Kampung Nakhoda , Kampung Laksamana , Taman Koperasi Polis,Balai Polis Bukit Idaman, Taman Samudera , tAMAN BOLTON , Taman Jasa Utama , Bandar Baru Selayang...dan lain2 lagi . Penghantaran POS dimerata tempat

Tiada ulasan:

Catat Ulasan