26 September 2019

PERLU RAWATAN SEGERA - TIBI ( Pengedar Batu caves Selayang )

Penyakit Tuberkulosis (TIBI) merupakan penyakit berjangkit kedua tertinggi yang direkodkan di Malaysia dan berdasarkan data survelan TIBI 20 tahun kebelakangan ini, penyakit TIBI semakin banyak dilaporkan. Ia juga dipanggil BATUK KERING..atau BATUK BERDARAH kalau dah teruk....

RAWATAN SEGERA TIBI

Tuberkulosis adalah penyakit berjangkit bawaan udara yang boleh diubati, walau bagaimanapun, jangkitan boleh berulang semula sekiranya pesakit tidak mematuhi rejim rawatan TIBI dan menyebabkan rintangan kuman TIBI terhadap pelbagai ubat TIBI akibat ketidak-patuhan menerima rawatan TIBI. Dalam keadaan yang paling teruk, penyakit TIBI boleh menyebabkan kematian apabila pesakit tidak mengambil perhatian serius untuk merawat dan mematuhi tempoh rawatan TIBI yang telah ditetapkan.  
Agen Penyakit TIBI dan cara jangkitan Penyakit TIBI disebabkanoleh bakteria Mycobacterium tuberculosis. Jangkitan kuman TIBI berlaku apabila seseorang tersedut udara yang mengandungi kuman TIBI apabila seseorang pesakit TIBI batuk atau bersin dan menghembus keluar titisan air yang mengandungi kuman TIBI. 

KITA KENALI DULU TANDA serta GEJALA2 PENYAKIT TIBI.....
  • Batuk melebihi 2 minggu·        
  • Demam 
  • Kahak berdarah
  • Sakit dada apabila batuk atau tarik nafas panjang
  • Berpeluh waktu malam    
  • Cepat letih atau lemah badan       
  • Hilang selera makan
  • Turun berat badan  

Berapa lama dan PERLU KE  TIBI PERLU MENDAPATKAN RAWATAN  dari pada HOSPITAL..

Ya yang sebenarnya setiap pesakit TIBI atau batuk kering memang harus mendapatkan rawatan di hospital serta mengikut aturan pemakanan ubat yang diberi...selama beberapa bulan kerana ia amat perlu ...

Kalau  nak tahu  - Tempoh minimum bagi rawatan TB adalah 6 bulan di mana pada 2 bulan pertama adalah fasa intensif dan 4 bulan berikutnya adalah fasa sambungan. 
Kedua-dua fasa rawatan ini menggunakan strategi Directly Observed Treatment (DOTS) yang merupakan mekanisme pengambilan ubat TIBI di bawah penyeliaan dan perlu direkodkan. 

Sekiranya pesakit menjalani rawatan TIBI dengan sempurna, pesakit boleh sembuh dari penyakit berkenaan. 

Manakala sekiranya pesakit TIBI mengingkari rawatan atau tidak mengikuti aturan rawatan yang telah ditetapkan, anda berisiko yang berkemungkinan adalah kuman TIBI akan menghasilkan daya rintangan / daya tahan terhadap ubat TIBI yang digunakan dan menyebabkan ubat itu kurang / tidak berkesan terhadap kuman TIBI .

Ini mengakibatkan pesakit perlu menggunakan ubat yang lebih kuat untuk rawatan dan tempoh rawatan mungkin dipanjangkan. Dalam kes pesakit yang ingkar / gagal ikuti rejim rawatan yang teruk, pesakit mungkin akan mati akibat penyakit TIBI.  

Pesakit TIBI yang tidak mengikuti / tinggalkan rawatan akan kekal menjadi sumber jangkitan kuman TIBI kepada ahli keluarga atau sesiapa yang rapat dengan pesakit itu.  



Untuk pengetahuan semua ada nya terdapat 4 kumpulan orang-orang yang perlu kita ketahui paling berisiko untuk mendapat JANGKITAN TIBI...Disini kak share untuk pengetahuan kita juga...jangan ambil mudah ya kekawan
1. Mereka yang mempunyai hubungan rapat yang tinggal bersama atau menghabiskan masa yang lama dengan individu yang mengidap penyakit TIBI kerana kadar jangkitan TIBI adalah tinggi apabila pemeriksaan sapuan kahak pesakit adalah positif.
2. Individu yang mempunyai daya tahan imuniti yang rendah seperti:
  • Penyakit kencing manis (Diabetes Mellitus)
  • Jangkitan Human Immunodeficiency Virus (HIV)
  • Kanser
  • Malnutrisi / Kurang zat makanan
  • Chronic Obstructive Pulmonary Disease
  • Penyakit buah pinggang di peringkat akhir
3. Individu yang hidup dalam persekitaran penuh sesak seperti:
  • Gelandangan
  • Penjara
  • Institusi penjagaan seperti rumah orang tua dan tempat perlindungan
4. Penyalah-gunaan dadah dan perokok:
  • Penyalah-gunaan dadah
  • Pengambilan alkohol yang berlebihan
  • Perokok  

Kenali 2 jenis PENYAKIT TIBI...( TIBI AKTIF DAN TIBI TERPENDAM ) 
Simptom penyakit batuk kering terbahagi kepada dua, tibi aktif atau tibi terpendam. Gelaja paling biasa kurang selera makan dan berat badan. Sentiasa berpeluh dan demam berpanjangan pada waktu malam.
Oleh kerana tibi boleh berlaku pada mana-mana organ atau kelenjar, adanya pertambahan simptom seperti batuk berpanjangan melebihi dua minggu, ‘rigors’ (menggigil walaupun tidak kesejukan), sakit perut, cirit dan sebagainya.
Bagi tibi terpendam, selalunya individu ini memiliki tubuh yang sihat namun terdedah kepada Mycobacterium tuberculosis yang disebarkan melalui batuk, bersin, ketawa pesakit tibi.
Oleh kerana sistem imun yang kuat, tubuh dapat mengawal kuman berkenaan. Namun begitu, golongan ini sangat berisiko menjadi pesakit tibi aktif sekiranya sistem pertahanan badan mereka menjadi lemah.
Individu yang didiagnos sebagai tibi terpendam kemungkinan akan menjadi tibi aktif dengan kadar pertambahan satu peratus setiap tahun berbanding mereka yang sihat hanya satu peratus bagi tempoh 10 tahun.
Individu dikelaskan sebagai tibi terpendam selalunya akan dipantau selama dua tahun


CARA RAWATAN PESAKIT TIBI sepertimana :-

- Diagnosis makmal dilakukan melalui pemeriksaan kahak pesakit Tibi
- Cara pengkulturan M.tuberculosis dari kahak atau spesimen pernafasan lain untuk Tibi Pulmonari dan cecair atau tisu badan lain terjejas untuk Tibi luar pulmonari
- Ia mengambil masa dua hingga empat minggu untuk proses kultur dan mengenal pasti M.tuberculosis

AKIBAT DARI TIBI akan terjadinya seperti : 
- Batuk berdarah
- Udara ada dalam paru-paru
- PARU2 bernanah


Rawatan Untuk pesakit TIBI amat perlu ya..mengapa?
  • Untuk mengurangkan jangkitan TIBI kepada orang lain
  • Untuk mengubati pesakit TIBI dan memulihkan kualiti hidup dan produktiviti mereka
  • Untuk mengelakkan kerintangan daya tahan ubat kuman
  • Untuk mengelakkan jangkitan TIBI yang berulang.


Ada ke Langkah-Langkah Kawalan Dan Pencegahan..ye memang ada...dibawah ni kakina sertakan untuk kita ketahui....
  • Bayi yang baru lahir perlu mendapatkan pelalian BCG untuk mencegah daripada jangkitan TB. Suntikan imunisasi BCG diberikan di kemudahan kesihatan kerajaan dan swasta. Suntikan BCG diberikan percuma di kesihatan klinik dan hospital kerajaan di Malaysia untuk semua bayi yang baru lahir.
  • Sesiapa yang batuk selama dua minggu atau lebih, perlu SEGERA berjumpa doktor untuk pemeriksaan sapuan kahak untuk mengesan jangkitan kuman TB.
  • Jika disahkan sebagai pesakit TIBI, dapatkan RAWATAN dengan segera untuk mengubati penyakit TIBI dan mencegah penyakit TIBI daripada menjangkiti ahli keluarga atau mereka yang rapat dengan pesakit.
  • Ahli-ahli keluarga atau mereka yang rapat, atau tinggal serumah dengan pesakit TIBI juga perlu menjalani pemeriksaan lanjut di klinik kesihatan atau hospital berdekatan.

Rawatan yang KENA dan harus dibuat BILA seseorang tu kena TIBI adalah:
- Penyakit tibi dirawat menggunakan ubat selama enam bulan berterusan.
- Dua bulan pertama : pengambilan Isoniazid, Rifamipicin, Ethambutol dan Pyrazinamide
- Empat bulan seterusnya: Isoniazid dan Rifamipicin


Selain mendapatkan RAWATAN DI HOSPITAL..Boleh juga ikhtiar untuk menguatkan sistem Imun kerana bila ada ahli kelurga kita mengalami TIBI...kita pon berisiko menghidapnya...sebaiknya atasi atau cegah...
Pesakit TIBI pon perlu mengamalkannya kerana .antibotik badan pesakit amat lemah...maka mereka perlukan imun badan yang kuat bagi melawan penyakit...

Di Shaklee kami ada supplement yang terbaik untuk kuatkan sistem imun badan dengan nutrisi...Doctor pon biasa cakap badan kita perlu mempunyai sistem imun bagi menepis penyakit2 yang berbahaya juga berjangkit...yang sakit dah tentu nya sakit..bila dia mengamalkan set imun ni...boleh menghindarkannya juga protect lagi tubuh badan pesakit...Setiap badan yang mempunyai sistem imun kuat..payah nak dapat penyakit yang pelik-pelik...

Dengan itu kakina perkenalkan suplement shaklee yang terbaik sebagai menguatkan sistem imun seseorang..terutama mereka yang sakit..sepertimana NUTRIFERON, GARLIC COMPLEX,VITAMIN C,OMEGA GUARD dan VIVIX...
Semua vitamin ni bertujuan menguatkan sistem imun juga sebagai antibodi bagi melawan penyakit dan kuman....

Ingat tu..shaklee adalah supplement ia adalah makanan tambahan , sememang badan kita memerlukan supplement untuk menguatkan sistem imun...shaklee bukan ubat...ya..jangan silap tu mentafsirkannya...Ikhtiar lah...dan amalkan lah...

Untuk info lanjut boleh je terus wasap kakina ya....



SET TIBI


IKHTIAR lah ...In sha allah dengan izin dari nya , kembali pulih juga BEBAS dari TIBI disamping mendapat faedah-faedah lain apabila mengamalkan supplement shaklee...

DUIT memang bernilai BESAR bila kita sihat, TETAPI tidak bernilai bila kita SAKIT!!

Yang teringin nak perolehi atau nak mencuba  nak dapatkan  SET TIBI SHAKLEE  ini boleh hubungi saya KAKINA :

1) Dengan segera melalui WhatsApp

2) Membuat pembelian sendiri menggunakan online transfer ataupun kad kredit dengan klik icon di bawah ini

3) Anda boleh juga membuat pembelian sendiri menggunakan online transfer ataupun kad kredit dengan klik icon di bawah ini:-





Buat pilihan yang tepat bersama SHAKLEE...satu-satunya supplement yang terbaik dan sudah ada dipasaran lebih daripada 100 tahun...

Pengedar- Selayang, Batu caves , Gombak , Taman selayang ,  Pinggiran Batu caves , Taman seri Gombak , Greenwood,Hospital Selayang ,Kampung Nakhoda , Kampung Laksamana , Taman Koperasi Polis,Balai Polis Bukit Idaman, Taman Samudera , tAMAN BOLTON , Taman Jasa Utama , Bandar Baru Selayang...dan lain2 lagi . Penghantaran POS dimerata tempat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan