30 Oktober 2019

BRONKITIS - JENIS BATUK YANG MACAM MANA? ( Pengedar Batucaves Selayang )

BRONKITIS
Sering kita dengar sama je dengan TB bukan sebenarnya....baca sampai habis ya...

Sebenarnya adalah keradangan yang berlaku di saluran pernafasan atau bronkus. Bronkus bertindak sebagai saluran yang membawa udara dari dan ke dalam paru-paru. Orang yang menderita bronkitis biasanya dicirikan oleh rupa gejala batuk yang berlangsung selama seminggu atau lebih.


BRONKITIS
Bronkitis- bahaya ke?


Ada 2 JENIS BRONKITIS...
Sila baca sampai habis ya...

1. Bronkitis akut. 
Keadaan ini biasanya disebabkan oleh kanak-kanak di bawah umur 5 tahun. Bronkitis akut biasanya menyembuhkan dalam tempoh seminggu hingga 10 hari. Walau bagaimanapun, batuk boleh mengambil masa lebih lama.

2.Bronkitis kronik. 
Jenis bronkitis ini adalah perkara biasa pada orang dewasa 40 tahun ke atas. Bronkitis kronik boleh bertahan sehingga 2 bulan, dan merupakan penyakit paru-paru obstruktif kronik (PPOK).

Bronkitis kronik dan kekurangan pengendalian yang betul, boleh menyebabkan komplikasi dalam bentuk radang paru-paru.


BRONKITIS

SALURAN YANG TERSUMBAT DAN TIDAK



GEJALA-GEJALA BRONKITIS ...

Gejala utama penyakit ini adalah batuk yang disertai dengan warna abu-abu kekuningan atau kehijauan berwarna kuning, kadang-kadang dengan sedikit darah. 

*Gejala lain adalah serupa dengan selesema atau sinusitis yang biasa 
*Sakit tenggorokan
*Sakit kepala
*Hidung bengkak atau tersumbat
*Sakit
*Keletihan
*Bernafas dalam
*Demam sedikit dan menggigil
*Dada tidak selesa

Gejala bronkitis akut biasanya hilang dalam masa seminggu, tetapi batuk yang menjengkelkan akan berlangsung selama beberapa minggu. Pesakit bronkitis kronik mungkin mempunyai tempoh di mana batuk dan gejala-gejala lain bertambah buruk, seperti sesak nafas atau cirit-birit. Pada masa itu, terdapat kemungkinan jangkitan akut


BRONKITIS
NORMAL BRONCHIAL TUBES VS TAK NORMAL (BRONKITIS)


Tahukah kita bahawa PUNCA BRONKITIS tu macam mana?

Penyakit ini boleh disebabkan oleh virus atau bakteria, walaupun dalam kebanyakan kes ia disebabkan oleh virus. Penyebab umum bronkitis adalah virus yang sama yang menyebabkan selsema dan selesema (influenza). Antibiotik tidak membunuh virus, jadi antibiotik tidak berguna dalam kebanyakan kes.

Penyebab bronkitis kronik yang paling biasa adalah merokok. Pencemaran udara dan debu atau gas di alam sekitar atau tempat kerja juga boleh menyumbang kepada keadaan ini.

Di samping itu, terdapat beberapa faktor yang boleh meningkatkan risiko bronkitis seseorang, termasuk:

-Tidak menerima vaksin influenza atau pneumonia.
-Bahan berbahaya sering terdedah, seperti habuk atau ammonia.
-Di bawah 5 atau lebih 40 tahun.
-Rawatan bronkitis
-Bronkitis ringan boleh hilang dengan sendirinya. Walau bagaimanapun, jika keadaannya cukup teruk, bronkitis perlu dirawat dengan ubat. Untuk membantu dengan ubat, disyorkan untuk minum banyak air putih dan dapatkan rehat yang cukup.


Bronkitis boleh dicegah dalam beberapa cara, termasuk:

Elakkan rokok.

Menerima vaksin selesema dan pneumonia.

Mengekalkan kebersihan dan sentiasa mencuci tangan apabila anda perlu berbuat demikian.

Pakai topeng untuk mengelakkan pendedahan kepada sebatian berbahaya.

Dalam beberapa kes, gejala boleh bertahan lebih lama, jika mereka bertahan lebih daripada tiga bulan dalam setahun dan sekurang-kurangnya dua tahun berturut-turut, yang dipanggil bronkitis kronik. Tiada ubat khusus untuk bronkitis kronik, tetapi beberapa perubahan gaya hidup boleh membantu mengurangkan gejala, seperti:

Memakan makanan yang sihat meningkatkan daya tahan tubuh terhadap jangkitan virus atau bakteria

Berhenti merokok, mengelakkan persekitaran merokok atau pencemaran udara yang lain

Minum air yang banyak at list 12 gelas sehari bagi membantu menipiskan ketebalan kahak atau lendir yang mengakibatkan batuk tu keluar


Sayangi lah diri anda...jaga kesihatan jangan sekali-kali leka bila mengalami masalah begini segera dapatkan rawatan secepat yang munkin..

Kesimpulannya..jaga lah kesihtan diri juga keluarga anda...
Amalkanlah pemakanan sihat juga sayangi lah diri dengan supplement shaklee...protect diri seblum terjadinya sesuatu pada klurga juga diri anda.

Saya kakina- pengedar shaklee anda...



Pengedar :- Selayang, Batu caves , Gombak , Taman selayang , Taman seri Gombak , Greenwood,Hospital Selayang ,Kampung Nakhoda , Kampung Laksamana , Taman Koperasi Polis,Balai Polis Bukit Idaman, Taman Jasa Utama , Bandar Baru Selayang...dan lain2 lagi. Penghantaran POS dimerata tempat..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan