5 Oktober 2019

KALSIUM - MENGAPA IA PERLU? ( Pengedar Batu caves Selangor )

Kalsium sebenarnya perlu ke tidak?
Kalau ada yang berkata "tak perlu tak tau lah..kalsium sememang diperlukan...
terdapatnya pelbagai cara untuk kita perolehi kalsium ...salah satunya adalah daripada minum susu..tapi tak semua orang suka minum susu...
Tahukah kita bahawa badan kita sememang nya amat memerlukan kalsium setiap hari...
Itu sebab kita digalakan minum susu setiap hari pagi dan malam...kerana ia merupakan elemen penting yang diperlukan oleh tubuh manusia. Kalsium diperlukan untuk beberapa proses fisiologi tubuh dan penting untuk pembentukan tulang dan gigi terutama di kalangan kanak-kanak. 
Penyerapan kalsium dalam tubuh manusia dibantu oleh vitamin D3. Pengambilan kalsium tanpa vitamin D3 akan menjejaskan proses penyerapan kalsium. Oleh itu, kebanyakan suplemen kalsium turut ditambah dengan vitamin D3 untuk membantu penyerapan kalsium dalam tubuh.



OSTEMATRIK

Keperluan kalsium adalah berbeza mengikut peringkat umur seseorang individu. Jumlah kalsium yang diperlukan mengikut peringkat umur .

Anda boleh tengok pada gambar yang saya sertakan..dibawah ya....tengok betol ke cukup ke kalsium yang kita ambil setiap hari ?



KALSIUM TERBAIK




Masalah kekurangan kalsium
Kalsium juga boleh diperolehi secara semulajadi daripada diet seharian dan contoh-contoh makanan yang mengandungi kalsium ditunjukkan dalam gambar 1 di bawah.

KALSIUM DARI MAKANAN


Susu, keju dan beberapa jenis sayur-sayuran adalah contoh makanan yang kaya dengan kalsium. Sekiranya kalsium yang diperolehi daripada diet tidak mencukupi, pengambilan suplemen kalsium boleh membantu mengatasi masalah kekurangan kalsium.
Mereka yang mengalami masalah kekurangan kalsium (hipokalsemia) akan menunjukkan simptom-simptom seperti rasa kebas dan berdenyut-denyut di bahagian jari, kejang otot, sawan, keletihan, kurang selera makan serta rentak jantung yang tidak normal . Dalam jangka masa panjang, kekurangan pengambilan kalsium akan menyebabkan penurunan ketumpatan jisim tulang (osteopenia) dan akhirnya membawa kepada masalah tulang rapuh (osteoporosis). 

Gambar 2 di bawah menunjukkan ketumpatan tulang yang normal dan masalah osteopenia serta osteoporosis.

MENGAPA PERLUNYA KALSIUM


Kepentingan Kalsium dan Vitamin D untuk Kesihatan Tulang
Vitamin D meningkatkan penyerapan Kalsium dan Fosforus serta membantu mengawalatur penyimpanan Kalsium dan Fosforus di dalam tulang. Ini membantu mengekalkan penyimpanan mineral di dalam tulang. Kekurangan Vitamin D mengurangkan penyerapan Kalsium dan penyimpanan mineral di dalam tulang, lantas menyebabkan tulang yang lembut dan tidak sempurna. Manifestasi ini dikenali sebagai rikets dalam kanak-kanak dan osteomalasia dalam orang dewasa. 
Vitamin D boleh dihasilkan di dalam badan melalui tindakan cahaya matahari ke atas kulit. Selain itu, Vitamin D juga boleh diperolehi daripada minyak hati ikan, kuning telur dan produk tenusu yang diperkuat dengan Vitamin D.
APA KESAN-KESAB BILA BADAN KITA KEKURANGAN KALSIUM :
*Sakit sendi
*Kuku senang patah
*Ekzema
*Kenaikan paras kolesterol dalam darah
*Tekanan darah tinggi
*Insomnia
*Kekejangan otot
*Kebas tangan dan kaki
*Gemuruh
*Rheumatoid arthritis
*Gigi mereput
*Depresi
*Hyperaktif



Antara golongan yang berisiko mengalami masalah kekurangan kalsium ialah:
  1. Wanita yang sudah putus haid
    Wanita yang sudah putus haid mengalami risiko kekurangan kalsium kerana kekurangan hormon estrogen yang berperanan dalam penyerapan kalsium.
  2. Wanita yang ketiadaan haid
    Wanita yang ketiadaan haid pada usia muda (child bearing age) akan turut mengalami masalah kekurangan kalsium. Ini adalah kerana, hormon yang tidak stabil menyebabkan proses penyerapan kalsium turut terganggu.
  3. Golongan yang alah kepada laktosa di dalam susu
    Golongan yang tidak boleh minum susu kerana masalah tidak toleran kepada laktosa juga mengalami risiko kekurangan kalsium. Ini adalah kerana, mereka tidak dapat memperolehi kalsium secara semulajadi daripada susu yang merupakan sumber kalsium.

Jenis suplemen kalsium
Terdapat beberapa jenis sebatian kalsium yang digunakan dalam suplemen kalsium. Setiap sebatian mengandungi kandungan mineral kalsium yang berlainan dan dirujuk sebagai elemen kalsium. Terdapat beberapa suplemen kalsium iaitu:
  1. Kalsium karbonat (40% elemen kalsium)
  2. Kalsium sitrat (21% elemen kalsium)
  3. Kalsium laktat (13% elemen kalsium)
  4. Kalsium glukonat (9% elemen kalsium)
Pengetahuan mengenai kandungan elemen kalsium adalah penting semasa memilih suplemen berasaskan kalsium. Ini adalah kerana jumlah kalsium yang sebenarnya terkandung dalam suplemen itu berbeza mengikut elemen yang terkandung dalam suplemen berkenaan. Jumlah elemen inilah yang diserap oleh badan dan bukan jumlah seperti tertera atas label suplemen. Sebagai contoh, label suplemen menyatakan satu biji tablet mengandungi 1,250mg kalsium karbonat. Oleh kerana kalsium karbonat hanya mengandungi 40% elemen kalsium, maka kalsium yang sebenarnya dapat diserap oleh badan hanyalah 500mg. Oleh itu, adalah penting untuk merujuk kepada cadangan pengambilan tablet seharian yang dinyatakan di atas label bagi menentukan jumlah kalsium yang sebenarnya diambil.
Suplemen kalsium yang biasa diperolehi dalam formulasi ialah kalsium karbonat dan kalsium sitrat. Kalsium karbonat perlu diambil dengan makanan kerana penyerapan kalsium karbonat dibantu oleh asid dalam perut.  Suplemen kalsium juga boleh diperolehi dalam formulasi kalsium glukonat, kalsium laktat dan kalsium fosfat.


Bagaimana Memilih Kalsium Premium?
*Pilihlah produk yang ada vitamin D dan magnesium.
*Elakkan produk yang dibuat dari tulang dan dolomite untuk mengelak keracunan
  plumbum.
*Elakkan mineral chelated kerana proses tersebut boleh menyebabkan tubuh menyerap
  logam berat tercemar dan toksin dalam proses menyerap mineral.


Boleh buat Rujukan jika anda rasa perlukannya...
  1. Weaver CM, Heaney RP. Calcium. In: Shils ME, Shike M, Ross AC, Caballero B, Cousins J. Modern Nutrition in Health and Disease. 10th Ed. Baltimore, MD: Lippincott Williams & Wilkins, 2006:194-210.
  2. Heaney RP, Recker RR Stogman MR, Moy AJ. Calcium absorptpion in womwn: relationships to calcium intake, estrogen status and age. J Bone Minor Res 1989;4:469-75.
  3. Breslau NA. Calcium, estogen and progestin in the treatment of osteoporosis. Rheum Dis Clin North Am 1994;20:691-716
  4. Gallagher C, Riggs BL, Deluca HF. Effect of estrogen on calcium absorption and serum vitamin D metabolites in postmenopausal osteoporosis. J Clin Endocrinal Metab 1980;51:1359-64.
  5. Committee to Review Dietary Reference Intakes for Vitamin D and Calcium, Food and Nutrition Board, Institute of Medicine. Dietary Reference Intakes for Calcium and Vitamin D. Washington, DC. National Academy Press, 2010.
  6. Suchy FJ, Brannon PM, Carpenter TO, Fernandez JR, Gilsanz V, Gould JB, Hall K, Hui SL, Lupton J, Mennella J, Miller NJ, Osganian SK, Sellmeyer DE, Wolf MA. NIH Consens State Sci Statements. 2010 Feb 22-24; 27(2):1-27.
  7. Johnson AO, Semenya JG, Buchowski MS, Enwonwu CO, Scrimshaw NS. Correlation of lactose maldigestion, lactose intolerance and milk intolerance. Am J Clin Nutr 1993; 57:399-401.
  8. Straub DA. Calcium supplementation in clinical practice: a review of forms, doses and indications. Nutr Clin Pract. 2007;22:286-96.
  9. www.ods.od.nih.gov/factsheet/calcium-HealthProfessional


DiShaklee - kalsium yang menjadi pilihan adalah OSTEMATRIK kerana ia adalah kalsium yang terbaik kerana ia mengandungi pelbagai nutrien didalamnya...
seperti...

Kalsium (1000mg) - Sumber semulajadi yang berkonsentrasi dan mudah diserap
Magnesium (400mg) - Bantu mengasimilasikan kalsium ke dalam tulang & menguatkannya
Vitamin D (400IU) - Merangsangkan penyerapan kalsium
Boron - Bantu dalam metabolisme tulang
Mangan, tembaga & zink - Mengaktifkan enzim yang membantu dalam pembinaan kepadatan tulang  



OSTEMATRIK


Manakala Manfaat Ostematrix / kalsium shaklee adalah seperti..
Membantu dalam pembentukan tulang dan gigi yang sihat
Mengelakkan penyakit osteoporosis (tulang rapuh) 
Memulihkan kekejangan dan kebas-kebas 
Meringankan stress 
Menstabilkan tekanan darah 
Melegakan sakit ketika haid 
Membantu dalam masalah gastrik 
Penting untuk pembekuan darah, menstabilkan transmisi impuls saraf & merehatkan otot sewaktu kontraksi 
Mengurangkan risiko praeklampsia 
Membantu mengurangkan sakit belakang 
Mengurangkan risiko osteoporosis 
Membantu mengurangkan kebas dan sesemut 
Membantu melegakan sembelit  
Membantu dalam masalah tumit kaki sakit/pecah-pecah 
Membantu masalah kolestrol 
Menggalakkan kulit yang cantik 
Melegakan sakit-sakit sendi 
Membantu mengurangkan risiko penyakit jantung 
Membantu melembutkan najis 
Membantu mengatasi migrain 
Membantu masalah buasir
***banyak kan manafatnya  bila kita berkalsium..badan pon sihat...
Itu sebab perlunya berkalsium...setiap hari...


Sekiranya berminat untuk mendapatkan  OSTEMATRIK / KALSIUM SHAKLEE  ini boleh hubungi saya:

1) Dengan segera melalui WhatsApp

2) Membuat pembelian sendiri menggunakan online transfer ataupun kad kredit dengan klik icon di bawah ini.




Pengedar :- Selayang, Batu caves , Gombak , Taman selayang , Taman seri Gombak , Greenwood,Hospital Selayang ,Kampung Nakhoda , Kampung Laksamana , Taman Koperasi Polis,Balai Polis Bukit Idaman, Taman Jasa Utama , Bandar Baru Selayang...dan lain2 lagi
penghantaran POS dimerata tempat...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan