18 November 2019

TIBI - PERLUKAN RAWATAN SEGERA ( Pengedar Batu caves Selayang )

TIBI  atau BATUK KERING...satu penyakit yang paling ramai tak ambil kisah....
paling utama yang biasa lah kakina ketahui kata "lah batuk biasa je...nanti senang lah tu...sikit je...Tahu tak dari sikit tu lah jadi bertambah-tambah...Dari kita cepat sembuh terus kena ambil ubat secara terus selama 6 bulan..





TIBI PERLUKAN RAWATAN SEGERA


Tibi  merupakan singkatan kepada Tuberculosis merupakan penyakit berjangkit tertua di dunia yang disebabkan oleh bakteria Mycobacterium tuberculosis. Ramai yang kata  tibi sebagai penyakit batuk kering.

Sebenarnya lah kan , batuk kering merupakan salah satu cabang penyakit tibi di mana bakteria ini menyerang paru-paru mengakibatkan batuk kering terjadi. Bakteria ini sering menyerang bahagian paru-paru, namun ia juga boleh menyerang bahagian tubuh yang lain seperti otak, jantung, tulang belakang, nodus limfa, kelenjar adrenal dan bahagian usus manusia. Terdapat beberapa tanda penyakit tibi yang boleh dikesan awal namun pengesahan hanya boleh dilakukan melalui ujian di klinik atau hospital.

Nak dapat pengesahan pon bukan sekali je pergi hospital…sebab mukin dengan dari test darah baru tahu…test kuman dari batuk…banyak prosess nak kena buat sebenarnya…kena sabar dan cepat buat pemeriksaan jangan lengah…

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menganggarkan terdapat 1.5 juta kematian akibat tibi di seluruh dunia daripada 9 juta kes baru pada tahun 2013. Di Malaysia, kes tibi yang dilaporkan pada tahun 2014 adalah berjumlah 24,711, meningkat 2.7% berbanding bilangan kes yang dilaporkan tahun sebelumnya. Sebanyak 1,603 kes kematian akibat tibi dilaporkan dalam tahun 2014.

Tahu tak bilangan kematian akibat penyakit ini boleh dielakkan jika tanda penyakit tibi dikesan lebih awal dan rawatan dijalankan serta merta.

Bijak membuat keputusan…cari lah jalan untuk sihat…


TANDA TIBI


TANDA-TANDA TIBI yang PERLU KITA KETAHUI...


Lebih 90% pesakit mengalami jangkitan Tibi pada oran paru-paru. Jika dikesan cepat dan lebih awal, penyakit tibi boleh dirawat dengan lebih efektif.

Antara tanda penyakit tibi termasuklah.
*Batuk lebih daripada dua minggu
*Muntah atau kahak berdarah
*Demam berpanjangan.
*Berpeluh waktu malam
*Kurang selera makan
*Pengurangan berat badan yang mendadak
*Sakit dada apabila batuk atau semasa menarik nafas panjang
*Penat, letih dan lesu


TIBI CARA KUMAN MEREBAK



BAGAIMANA TIBI BOLEH MEREBAK PADA SESEORANG..

Bahayanya, penyakit tibi amat mudah tersebar. Seperti juga H1N1, kuman tibi tersebar melalui titisan air di udara apabila pengidapnya batuk atau bersin. Namun, kita tidak semestinya akan terkena jangkitan tibi sekalipun telah terdedah kepada kuman tersebut.

Menurut Pakar Perunding Kanan Perubatan/Respiratori, Hospital Kuala Lumpur, Datuk Dr. Aziah Ahmad Mahayiddin, kebanyakan individu yang dijangkiti tidak akan diserang penyakit Tibi kerana kuman-kuman Tibi akan terpendam dan tidak aktif dalam badan seseorang kerana ia bergantung kepada sistem pertahanan badan seseorang

Jika sistem pertahanan tubuh kita lemah, kuman tibi akan menjadi aktif dan mula menyerang.



BAGAIMANA JANGKITAN TIBI DIKENALPASTI DAN DISAHKAN OLEH DOCTOR

Jika anda mempunyai sebarang tanda penyakit tibi seperti di atas, segeralah ke klinik atau hospital dengan segera. Penyakit tibi hanya boleh disahkan melaui ujian makmal atau X-ray. Ujia makmal lazim dilakukan ke atas kahak atau darah pesakit untuk mengesan kuman tibi. 

Doktor juga boleh mengesan kuman TIBI dengan mengambil sampel bahagian organ yang terlibat seperti air tulang belakang, serta biopsi atau mengambil sedikit sampel daripada nodus limfa, bahagian tulang, sumsum, usus dan lain-lain.

Imbasan X-ray pada dada boleh mengesan perubahan paru-paru akibat Tibi. Pada x-ray pesakit Tibi, boleh ada tompokan putih, perubahan nodular atau pengerasan (‘fibrosis’) pada paru-paru.




TIBI PERLUKAN RAWATAN SEGERA



CARA-CARA MENCEGAH DIJANGKIT OLEH KUMAN TIBI

*Gunakan topeng N95

*Vaksinasi BCG (disuntik kepada bayi sejurus selepas lahir)

*Elak makan di luar terutama kedai makan yang diketahui menggunakan pekerja asing.

*Kuatkan sistem imun badan dengan nutrisi yang tepat. Seperti kenyataan doktor di atas, kuman tibi tidak akan aktif di dalam tubuh mereka yang kuat sistem imunnya. Jadi, vitamin-vitamin seperti Nutriferon, Garlic Complex dan Vitamin C amat membantu dalam mencegah jangkitan tibi. Fungsi vitamin-vitamin ini antaranya membantu menguatkan antibodi tubuh dalam melawan jangkitan kuman.




TIBI CARA RAWAT



TAHUKAH KITA BAHAWA PENYAKIT TIBI SANGAT MEMERBAHAYA...
Penyakit TIBI boleh membawa kepada KOMPLIKASI pada...

1. Sakit pada tulang dan sendi
Kuman tibi boleh merebak ke kawasan tulang dan sendi menyebabkan kesakitan dan lemah badan.

2. Jangkitan pada otak.
Meningitis atau radang pada selaput otak yang diakibatkan oleh kuman tibi amat merbahaya. Ia menyebabkan membran otak membengkak. Pesakit akan menghadapi masalah fungsi otak seperti tidak lagi mengenali orang disekelilingnya malah jangkitan ini boleh membawa maut.

3. Jangkitan pada hati dan buah pinggang. 
Hati dan buah pinggang antara organ penting dalam tubuh yang berfungsi menapis toksin dan sisa kumuh. FUngsi ini akan terganggu abila kuman tibi menyerang bahagian organ terbabit.

4. Gangguan pada jantung. 
Selain paru-paru, kuman tibi juga memberi kesan kepada jantung. Fungsi jantung dalam mengepam darah ke seluruh tubuh akan terganggu akibat keradangan.

5. Gangguan pada mata
Mata boleh menglami iritasi atau gatal-gatal selain menjadi merah akibat kuman tibi. bahagian retina juga boleh menjadi bengkak dan menyakitkan.

6.  Kuman menjadi kebal terhadap ubat. 
Perlu ditekankan, pesakit tibi harus konsisten dengan ubat dan rawatan sekurang-kurangnya selama 6 bulan sehingga kuman tibi benar-benar “dibersihkan” dari tubuh. Namun, terdapat pesakit yang culas dalam mengambil ubat menyebabkan kuman menjadi kebal terhadap ubat. Akibatnya, ubatan lebih kuat harus digunakan menyebabkan kesan sampingan lebih ke atas pesakit.



CARA RAWATAN PENGHIDAP TIBI YANG BIASA HOSPITAL BERI...

Untuk pengetahun semua - Rawatan TIBI terbahagi kepada 2 fasa iaitu yang pertama adalah selama 2 bulan dan fasa kedua adalah selama 4 bulan.

Dimana fasa pertama pesakit akan diberikan 4 jenis ubat iaitu :-

* ISONIAZID
* RIFAMPICIN
* PYRAZINAMIDE
* ETHAMBUTOL 

Kesemua 4 ubat ni adalah bertujuan untuk membunuh kuman TIBI...

Didalam fasa pertama , kahak pesakit akan diambil dalam beberapa kali dengan tujuan untuk pastikan kuman tu tidak lagi wujuh didalam kahak. Pesakit juga dipantau dan kena memakai mask kerana ia bertujuan bagi mengelakkan jangkitan pada orang lain pulak.


Fasa kedua pulak, pesakit akan meneruskan dengan ubat isoniazid juga rifampicin sehingga lah 4 bulan...Itu sebab ia mengambil masa 6 bulan semuanya...



Untuk rawatan EXTRAPULMONARY TB pula ia agak lebih lama dalam masa 9-12 bulan.Dan TIBI yang menyerang tulang adalah 9 bulan.


Setiap pesakit akan merasa loya, nak muntah , rasa gatal badan , kepanasan juga keletihan disebab kesan daripada antibotik yang diberikan..bagi melawan bakteria..


Pesakit akan lebih sihat bila makan ubat secara konsisten..Bila dah rasa sihat ada juga setengah pesakit stop terus daripada mengambil ubat yang sepatutnya...walaupon belum cukup masa iaitu 6 bulan ....Ubat kena berhenti betol2 bila dah cukup masa...dont stop walaupon sehari..kerana bila behenti pesakit kena ulang semula makan ubat itu.. Oleh itu pesakit harus mematuhi setiap arahan yang diberi if nak lebih sihat...



Untuk melengkapkan rawatan bagi pesakit BATUK KERING /TIBI...Anda boleh cuba amalkan supplement yang tertentu daripada shaklee untuk melengkapkan nutirisi agar badan lebih sihat dan dapat melawan bakteria. Bila badan cukup nutrisi sihat sistem imun berfungsi dengan baik maka bakteria pon susah nak melekat...



Pertama sekali kita kenali satu-satunya TONIC yang menjadi PILIHAN RAMAI... TONIC PREMIUM yang ramai kata MAHAL harganya..walaupon mahal ia sesangat berkuality dan diminati...



VIVIX TIBI


VIVIX...

Adalah minuman campuran botani merupakan revolusi terkini didalam pemakanan POLIFENOL...ia adalah campuran yang unit dimana kandungannya adalah seperti POLYGONUM CUSPIDATUM, ANGGUR MUSCADINE , ELDERBERI EROPAH juga LOBAK UNGGU yang mana sangat kaya dengan POLIFENOL sehingga menjadikan ia betgitu unik ..

POLIFENOL adalah satu kumpulan FITOKIMIA yang mana terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat ANTIOKSIDAN juga sel ANTI-PENUAAN yang semulajadi...

* Polifenol yang terkandung dalam VIVIX mempunyai ciri-ciri anti-radang yang boleh membantu mengurangkan keradangan dibahagiaan organ-organ yang dijangkiti

* Polifenol juga membantu bagi mengingkatkan system imun tubuh badan pesakit dan ia dapat membantu badan untuk melawan sakit batuk kering / TIBI.


VIVIX bertindak dalam 4 cara iaitu:-

1. Mempertahankan sel
2. Memberi Tenaga
3. Memperbaiki sel
4. Meningkatkan Prestasi sel 


VIVIX TIBI



*Resveratrol yang ada terkandung didalam vivix mampu mengurangkan inflamasi atau keradangan juga membersihkan saluran pernafasan pesakit tibi
*Resveratrol telah terbukti mampu mengurangkan pertumbuhan sel tumor paru-paru
*Ia juga dapat membantu meningkatkan imunisasi tubuh pesakit


SET TIBI


GARLIC COMPLEX 
*Membantu meningkatkan pertahanan tubuh terhadap alergi untuk pesakit asthma atau infkesi paru-paru.
*Membantu peredaran darah yang baik


SET TIBI


OMEGA GUARD 
*Omega 3 mampu mengurangkan inflamasi dan keradangan
*Ia juga mampu mengurangkan serangan asthma dan membersihkan saluran pernafasan.



SET TIBI

VITAMIN C 
*Kandungan antioksidan yang tinggi didalam Vitamin C membantu meningkatkan pertahanan tubuh.
Ia membantu mengelakkan jangkitan merebak atau mengelakkan jangkitan dari berlaku lagi..


SET TIBI

NUTRIFERON
*Ia bertindak dengan meningkatkan interferon dalam tubuh badan manusia.
*Interferon berfungsi memberi signal kepada sel-sel imun yang berada jauh dari kawasan jangkitan.
*Sel-sel imun dari organ lain yang berjauhan akan sama-sama melawan jangkitan. Ini memantapkan kembali sistem pertahanan tubuh manusia...Semakin banyak sel imun yang bertindak, dengan ikut makin cepat proses penyembuhan dari satu penyakit.

Setiap penyakit ada ubatnya ada penawarnya...semua itu ditangan kita...allah memang suka umatnya berikhtiar bukan sekadar menadah tangan saja...
Ikhtiar adalah sebaiknya- in sha allah ada hikmah disebaliknya...

****( Untuk mendapatkan harga yang lebih JIMAT MEMBELI...ANDA boleh terus call / wasap kakina bagaimana untuk memperolehi FREE MEMBERSHIP juga harga ahli kerana ia lebih JIMAT untuk dapatkan SET TIBI SHAKLEE...Jom wasap ya..)

Yang teringin nak perolehi atau nak mencuba  nak dapatkan  SET TB SHAKLEE  ini boleh hubungi saya KAKINA :

1) Dengan segera melalui WhatsApp

2) Membuat pembelian sendiri menggunakan online transfer ataupun kad kredit dengan klik icon di bawah ini
3) Anda boleh juga membuat pembelian sendiri menggunakan online transfer ataupun kad kredit dengan klik icon di bawah ini:-






Buat pilihan yang tepat bersama SHAKLEE...satu-satunya supplement yang terbaik dan sudah ada dipasaran lebih daripada 100 tahun...

Pengedar- Selayang, Batu caves , Gombak , Taman selayang ,  Pinggiran Batu caves , Taman seri Gombak , Greenwood,Hospital Selayang ,Kampung Nakhoda , Kampung Laksamana , Taman Koperasi Polis,Balai Polis Bukit Idaman, Taman Samudera , tAMAN BOLTON , Taman Jasa Utama , Bandar Baru Selayang...dan lain2 lagi . Penghantaran POS dimerata tempat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan