27 Jun 2023

KULIT BERJERAWAT

Berjerawat siapa lah yang nak. Anda inginkan kulit berjerawat or kulit bebas dari jerawat.Tapi tahu tak bagaimana jerawat itu boleh timbul dimuka dibadan . Nah mari kita kenali dulu apa itu jerawat.

Jerawat o jerawat mengapa dikau timbul. Mengapa mengapa ? adakah aku yang bersalah atau JERAWAT yang bersalah?

Jerawat siapa yang mau..semua orang terutamanya remaja juga mudamudi tak nak muka ditumbuhi jerawat sebab memang tak cun lah bila muka ada bintik2..mengerutu..bernanah Kulit muka tak licin mahu cemburu tengok muka orang yang lawa2 bersih je.




Jerawat adalah keadaan di mana terdapat bintik atau benjolan pada permukaan kulit. Masalah kulit ini terjadi apabila liang roma tersumbat dengan minyak dan sel kulit mati. Masalah jerawat boleh dikategorikan dari biasa kepada masalah yang teruk.

Kelenjar yang menghasilkan minyak di bawah kulit anda dipanggil kelenjar sebaceous dan lubang di kulit anda dipanggil liang (pore).

Folikel rambut adalah komponen yang menghubungkan liang kepada kelenjar sebum anda.

Jerawat juga terdapat jenis-jenis yang berbeza dari jerawat merah ringan hingga ke jerawat sista yang menyakitkan dan biasa berlaku di muka, bahu, belakang dan dada.

Masalah kulit ini juga boleh menyebabkan tekanan emosi dan parut.

Semakin awal anda merawat jerawat semakin rendah risiko anda untuk mengalami kesan fizikal dan emosi yang berkekalan.

Terdapat banyak faktor risiko yang boleh membuatkan apa itu jerawat semakin teruk, seperti:

Hormon: jumlah hormon seksual yang dikenali sebagai androgen meningkat semasa baligh, yang mengakibatkan terlalu banyak pengeluaran minyak (sebum). Androgens juga meningkat semasa kehamilan. Beberapa pil kawalan kelahiran juga mengandungi androgen. Sila berjumpa doktor anda semasa mengambil pil pencegah kehamilan.

Sesetengah ubat boleh menyebabkan jerawat: anda mempunyai risiko tinggi jerawat jika anda mengambil ubat-ubatan yang mengandungi kortikosteroid, androgen atau litium.

Sejarah keluarga: genetik memainkan peranan penting. Jika ibu bapa anda mempunyai jerawat, anda juga akan beisiko mendapat jerawat.

Produk berminyak: Anda mungkin mengalami jerawat jika kulit anda bersentuhan dengan losyen berminyak atau krim.

Gesekan atau tekanan pada kulit: Sentuhan kulit atau geseran yang kuat oleh objek seperti telefon, telefon bimbit, topi keledar, atau beg sandang.

Stres: ini tidak menyebabkan jerawat, tetapi jika anda mengalami jerawat, tekanan boleh menyebabkan jerawat menjadi lebih teruk.


Kita kenali 4 penyebab JERAWAT timbul di muka dan dimana2 anggota badan kita

1.Pengeluaran minyak

2.Sel kulit mati

3.Liang tersumbat

4.Biasanya, kelenjar minyak anda merembeskan minyak untuk melincirkan kulit dan rambut anda.

Apabila anda menghasilkan terlalu banyak minyak, folikel rambut anda diisi dengan kulit mati dan minyak, yang menyebabkan liang anda menjadi tersumbat.

Jika liang yang tersumbat dijangkiti bakteria, maka keradangan berlaku dan jerawat akan terbentuk.

Memahami sebabnya boleh membantu anda mencari rawatan yang sesuai untuk jerawat anda.


Boleh ke jerawat hilang ? Nak tau , jom cuba sebab kakina sendiri dah mengamalkannya..semua tu ditangan anda jua bukan saya tapi anda sendiri yang perlu buat pilihan.

Ada pelbagai cara untuk menghilangkan jerawat dimuka diantaranya yang biasa kakina amalkan dengan menggunakan barang yang mudah di dapati sepertimana




AIR BASUHAN BERAS - Sediakan air basuhan beras ketika anda membasuh beras, masukkan air basuhan tersebut dalam bekas kosong. Kemudian basuh seluruh muka sehingga rata. Biarkan dalam setengah jam, selepas itu basuh muka anda dengan air bersih.





ALOE VERA - Ambil daun lidah buaya (Aloe vera) yang sudah dipotong dan anda akan lihat lendirnya akan keluar. Sapu lendir itu pada bahagian parut jerawat di muka sehingga sebati dan meresap. Ulang langkah ini 2-3 kali dalam seminggu. Insha Allah parut jerawat akan beransur hilang satu persatu.



BUAH TOMATO - Ambil sebiji tomato yang dipotong kemudian lumur di muka yang berjerawat, ulang beberapa kali dalam seminggu.

Banyak lagi boleh kita guna bagi mengelakkan dan mengurangkan jerawat sebenarnya. Selain itu juga kena lah bijak mencari supplement untuk kesihatan badan ,ia bukan sahaja untuk kesihatan badan ia juga untuk kesihatan kulit dimana ia sebagai kolegan tambahan.

Kakina mengamalkan VITAMIN C shaklee , anda boleh je amalkan apa jua vitamin C ikut kemampuan memasing , cuma kakina nak share sikit tentang vitamin C shaklee 



Dari 1 botol banyak manafatnya bila kita mengamalkannya . Ia bukan saja untuk menguatkan sistem imunity badan ia juga menjaga kesihatan kulit kita .Bak kata kesihatan luar dan dalaman ya. Rugi tak amalkan lagipon 1 botol boleh guna untuk 6 bulan ya SUPER JIMAT kan. Ramai je yang tergoda dengan vitamin c shaklee, yang ada gastrik pon ambil sebab ia sesangat selamat.

Kebaikan vitamin C Shaklee kepada kesihatan dan kecantikan
Mengurangkan risiko penyakit insomnia. Memberi tenaga dan mengurangkan risiko badan letih dan lesu. Membantu menurangkan pengoksidaan di saluran darah. Jadi, dapat bantu mengekalkan paras kolestrol dan tekanan darah yang lebih sihat


Yang teringin nak perolehi atau nak mencuba  nak dapatkan  SUPPLEMENT SHAKLEE  boleh hubungi saya KAKINA :

1) Dengan segera melalui WhatsApp

2) Boleh juga wasap / call / pm - 017 2785151 kakina ya

Buat pilihan yang tepat bersama SHAKLEE...satu-satunya supplement yang terbaik dan sudah ada dipasaran lebih daripada 100 tahun...


Pengedar- Rawang Perdana , Selayang, Batu caves , Gombak , Taman selayang ,  Pinggiran Batu caves , Taman seri Gombak , Greenwood,Hospital Selayang ,Kampung Nakhoda , Kampung Laksamana , Taman Koperasi Polis,Balai Polis Bukit Idaman, Taman Samudera , TAMAN BOLTON , Taman Jasa Utama , Bandar Baru Selayang...dan lain2 lagi . Penghantaran POS dimerata tempat.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan