Thursday, July 27, 2017

APA ITU GOUT?

GOUT..
Sakit apa tu ya...GOUT gout lah...
Gout memang lah gout..tapi dalam istilah yang lebih senang nak faham ialah penyakit yng menyerang sendi..dimana ia berpunca daripada kebengkakan sendi berlaku disebabkan kristal "asid urik" berkumpul didalam sendi , tendon dan tisu sekeliling sendi.  Biasa ia berlaku kebengkakan pada sendi bahagian ibujari kaki, hujung kaki dan sendi kaki.

Gout lebih diketahui sering menyerang kaum lelaki.Tetapi jangan ingat lelaki je kena gout ya, ada juga wanita yang kena cuma peratus berkurangan lah...

Kita tengok dalam gambar dibawah ni....


Asid urik adalah bahan hasil pemecahan sel-sel tua yang mati (DNA dan RNA) yang berlaku didalam hati. Asid Urik juga dihasilkan apabila manusia mengambil makanan yang tinggi kandungan protein seprti daging. 

Protein akan diuraikan kepada asid amino dan sebbahagian asid amino pula yang berlebihan akan menjadi asid urik. Lebih mudah nak kata bahwa asid urik terjadi daripada penguraian sel yang mati serta dari makanan yang diambil.




Kalau nak tahu berapa tahap normal asid urik yang seharusnya ada dalam darah bagi kanak-kanak apabila meningkat dewasa. Kadar kandungan asid urik pada lelaki dewasa adalah 3-7 mg/dl dan 2-6 bagi wanita dewasa.

Bila kadar itu berlebian menunjukan betapa bahayanya kerana ia akan terbentuk aid urik. Kadar yang mana melebihi tahap 6.5-7.0mg/dl ni lah akan terjadinya kristal asid urik. Bila kristal ni terjadi lah GOUT...Dan bila aras urik tinggi dalam darah selain pesakit mendapat GOUT,ia boleh gak mengakibatkan masalah BUAH PINGGANG iaitu ada batu didalam buah pinggang anda.

Bagi mengurangkan paras asid urik , kebanyakan doctor akan bagi ubat ALLOPURONOL 
( LOPURIN,ZURINOL,ZYLOPRIM). Ubat ni berfungsi untuk mengurangkan kandungan asid urik dalam darah.

Untuk pengetahuan kesan daripada ubat ni juga akan berlakunya kegegatalan kulit , perut tak sedap rasa, ada yang alergi juga..Ni bergantung pada penerimaan badan seseorang...Selain tu juga akan bagi painkiller bagi mengawal kesakitan bila sendi membengkak...

Pelbagai masalah akan timbul bila asid urik berlebihan dalam badan...
Cuba tengok gambar dibawah :-



PUNCA-PUNCA TERJADINYA GOUT
*Tidak cukup minum air dimana badan kita memerlukan sekurang-kurangnya 8 Gelas air kosong untuk diminum
*Suka makan buah-buahn yang di jeruk
*Suka pada makanan mee segera seperti maggie
*Kerap mengambil Painkiller
*Kerap mengambil makan seafood serpti Udang,ketam,Sotong juga telur masin
*Kerap mengambil dan minum -minuman 3+1



Mari kita tengok APA PUNCA SEBENARNYA GOUT, selain daripada pemakanan seseorang.





Selain ubat-ubatan hospital yang harus anda amalkan bagi mengurangkan kesakitan akibat Gout,

Anda harus jaga pemakanan anda juga...elakkan dari makan makanan yang mengandungi garam berlebihan, seafood.

ALKOHOL  serta makanan yang mengandungi purina tinggi iaitu seperti daging , ikan , kacang , daun bayam, pucuk aspragus serta kubis bunga kalau boleh cuba elakkan.

Langkah yang terbaik bila diserang GOUT adalah jaga lah buah pinggang anda ..Ini kerana bila buah pinggang masih kuat berfungsi maka dengan itu anda dapat melawan penyakit GOUT. Bagi menjadikan buah pinggang berfungsi dengan baik anda haruslah minum air yang sepatutnya dan elakkan makan-makanan yang tak berkhsiat..

Amalkan dan perbanyakkan minum air, makan buah-buahan lebih,sayur-sayuran...dan anda juga boleh mengambil supplemnt shaklee iaitu VIVIX ...Ini kerana vivix sangat bagus diamalkan untuk mereka yang bermasalah dalam pelbagai penyakit...Vivix dihasilkan daripada bahan semulajadi yang terbaik dan terpilih...




VIVIX mengandungi 4 bahan utama seperti ANGGUR MUSCADINE , POLYGONUM CUSPIDATUM,LOBAK UNGGU dan EUROPEAN ELDERBERI.

Vivix mempunyai RESVERATROL yang terbaik yang tiada didalam mana-mana tonic lain...resveratrol yang ada mampu mengubah protein catabolism dan fungsi sendi.Resveratrol menaikkan ketahanan sendi dengan meningkatkan komponen penghasilan tenaga di dalam sel sendi .

Ingin mendapatkan nya boleh terus wssp kakina ya....'
Teringin nak beli 1 botol boleh 
Nak beli 2 botol lagi bagus sebab menjimatkan...selain dapat FREE KEAHLIAN juga FREE POSTAGE..

KAKINA - 017 2785151 or

#PengedarShakleeBatucaveSelayanGombak
#Penghantranposdimanasaja
#CodkawasanyangberdekatanBatucaveSelayanGombak
#jomsihatbersamashaklees




Disclaimer :
These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration.
This product is not intended to diagnose, treat,cure or prevent any disease.

 *Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis,merawat,menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

3 comments:

  1. Gout ni yg muda pun boleh kena kan kak. Ila pun risau terkena huhu

    ReplyDelete
  2. Ya Allahhhh ngerinyaaa. Husband dah la suka sangat air gas-gas ni

    ReplyDelete
  3. Gout ni mengerikan,sebab sangat sakit dan bisa. Bila tak tahan,tu yang ambil ubat tahan sakit. Lama-lama boleh efek buah pinggang. Eloklah ikhtiar dengan vivix.

    ReplyDelete